A múlt század nyolcvanas éveiben a nagy nyugati és japán autógyártók könnyedén bevették a kínai piacot, vegyes vállalataik millió szám ontották az autókat a piacra, miközben a helyiek csak figyeltek. És szorgalmasan tanultak, ellesték az iparág szinte minden csínját-bínját. A kínai autók inváziója immár Európát fenyegeti.
Mára a helyzet gyökeresen megváltozott, a semmiből jött és jól felépített magántársaságok, mint a BYD, a Geely, a Nio, a Chery és a Great Wall Motor és az állami hátszelet élvező nagy kínai kvartett, amelyet
- a SAIC Motor,
- a FAW csoport,
- a Dongfeng Motor Corporation
- és a Changan Automobile
képvisel a márkáival, mára megfordította az irányt, s ennek nagyon nem örülnek sem Amerikában, sem Európában, ahol saját autóiparukra jelent veszélyt a kínaiak nyomulása.
Versenytorzító kínai támogatások
A fő kérdés az, hogyan védekezzenek, hogyan reagáljanak a váratlanul támadt heves versenyre, amelyben az erőviszonyok korántsem kiegyenlítettek, mivel a kínai állam hathatós anyagi támogatását élvező kínai gyártók felé billen a mérleg nyelve. A minőségi különbségek lassan eltűnnek a keleti és a nyugati autók között, innentől minden az árról és a marketingről szól.
A Reuters újságírói tizennyolc, az iparágat és a kínaiak gondolkodásmódját egyaránt ismerő szereplővel készítettek interjút a témában.
A konklúzió, hogy a kínaiak térnyerését legfeljebb lassítani lehet, megakadályozni már nem.
És erről leginkább az ellustuló hagyományos gyártók és folyamatot vámok kiszabásával átmenetileg talán orvosolni tudó nagypolitika tehet. A kínai elektromosjármű-gyártók már évek óta tanulmányozzák az európai piaci körülményeket, a vásárlói attitűdöt, szokásokat, s nem sajnálják a pénzt iparági veteránok, szakértők szerződtetésére, a kiskereskedelmi kapcsolatok kiépítéséről már nem is beszélve.
A BYD és a Chery gyártást is hoz Európába, előbbi Szegeden, utóbbi Spanyolországban, Barcelonában próbálkozik. A Chery kinőtte a kínai piacot, egyszerűbb külföldön vevőt találnia az autóira, mint odahaza az árcédulákat vagdosva viaskodnia a konkurenseivel. A cég tavaly 937 ezer járművet exportált világszerte.
A kínai márkák ismertsége még meglehetősen alacsony, erre vezethető vissza, hogy az európai újautó-értékesítési statisztikában egyedül a SAIC képviselteti magát, a cég 11 004 autót értékesített áprilisban az EU területén, ezzel az első négy hónap statisztikája 45 498 darabosra nőtt, ami megsüvegelendő, hiszen a Jeep, a Mazda és a Cupra eladásai is ebbe a kategóriába esnek.
A teljes cikk itt olvasható.
Fotó: GWM