A tanulmány a hagyományosan autóipari nagyhatalomnak számító Németország, Franciaország, USA, Olaszország, Japán, Kína és Dél-Korea versenyképességét hasonlítja össze technológiai, iparági és piaci helyzetük alapján. A 2017-es második negyedéves mutató szerint Kína szerzett vezető pozíciót. „Kína előretörése az állami támogatásnak és az egyszerűbb engedélyeztetési eljárásnak köszönhető” – magyarázta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője.
A távol-keleti ország egyedül a technológiai mutatóban marad el versenytársaitól, ebben ugyanis Franciaország vette át a vezetést Németországtól, annak ellenére, hogy az előző negyedévben még fej-fej mellett haladtak.
Ami az iparági listát illeti: az első helyen Kína részben a hatalmas gyártási volumennek köszönhetően kötött ki. Az ország autóipari beszállító cégei 3,5 millió elektromos járművet dobnak piacra a 2015-2019-es időszakban, míg a lista második helyén álló amerikai konkurensek mindössze ennek a harmadát. A távol-keleti ország előretörését az is segíti, hogy a járművek több mint 90%-át a helyileg előállított lítium-ionos akkumulátorokkal szerelik fel, s ez Kínát a világ vezető akkumulátor gyártójává teszi.
„A nagy német autóipari beszállítók több elektromos autót gyártanak” – mondta Schannen Frigyes, „ugyanakkor 2016-ban az addig sem viruló helyi akkumulátor-gyártás leállt. Ez az oka annak, hogy Németország csak negyedik az iparágak rangsorában Japán mögött. Egész Európa Ázsia után kullog az akkumulátor-gyártás terén” – tette hozzá.
A kínai startupok a prémium szegmenst támadják
Kínában az e-mobilitás sikere a jelentős központi támogatásokra vezethető vissza: 2015-ben a kormány egymilliárd euró feletti összeggel támogatta az iparágat. Bár 2016 végére – a sok visszaélés és csalás miatt – az állam 20%-kal csökkentette a szektorba érkező közpénzek összegét, Kína ragaszkodik támogatási politikájához és ambiciózus céljához, miszerint 2025-re az értékesített autók 15-20%-a elektromos jármű lesz, 2030-ra pedig elérik a 40-50%-ot.
A célok elérése érdekében Kína bővíti vásárlásösztönző rendszerét az innovatív autóipari startupokra fókuszálva, amelyek kizárólag az elektromos hajtású járműveken és az autonóm vezetésen dolgoznak. „Komoly fellendülést figyelhetünk meg a kínai startupoknál, amelyek a stabil befektetőknek, tapasztalt menedzsereknek, globális K+F központoknak és innovatív üzleti modelleknek köszönhetően a prémium szegmenst célozzák meg” – mondta el Schannen Frigyes.