A kínai hatóságok az elektromos autógyártókra vonatkozó tulajdonkorlátozást már az idén feloldják. Így a Tesla jól járhat. A kereskedelmi járműgyártók 2020-ban, a személyautógyártók 2022-ben részesülhetnek a liberalizációban.
Elemzők szerint Peking váratlan húzása azt jelzi, hogy a kínai vezetés engedményeket tesz Washingtonnak a kereskedelmi háborúban. A nagyobb piaci részesedésért persze az amerikai gyártók, mellett az európai és a japán cégek is harcba szállnak. A helyi autógyárak azonban tarthatnak a konkurenciától, mindössze pár évük maradt arra, hogy márkaneveiket és termékpalettájukat megerősítsék.
A Bloomberg ábráján a kínai autópiac növekedése látszik, 2016-ban már több mint 25 millió autót adtak el az országban.
Kínai elemzők attól tartanak, hogy a piaci liberalizáció nyomán a külföldi gyártók egy évtizeden belül teljesen függetlenek lehetnek. A helyi gyártók így elvesztik az eddigi közös vállalatokból származó bevételüket.
A német és az amerikai gyártók a hír nyomán persze gyorsan leszögezték, hogy továbbra is ragaszkodnak kínai partnereikhez. (Ezzel nem mondtak semmit, mert a törvények úgyis kötelezik őket erre.) Az alábbi táblázat összefoglalja a legfontosabb kínai-külföldi autóipari vegyes vállalatokat.
Rövid távon a Tesla járhat a legjobban a kínai bejelentéssel. Az amerikai gyár több mint egy éve tárgyal a shanghaji hatóságokkal egy összeszerelő üzem létesítéséről. A gyakorlatilag rá szabott, az elektromos autógyárakra vonatkozó gyors liberalizáció nyomán Peking arra számít, hogy elnyeri Washington jóindulatát. A helyi villanyautó gyártók közül viszont kedvezőtlenebb piaci pozíciókkal számolhat a BAIC Motor és a BYD Co.
A tulajdonlásra vonatkozó 50-50-es szabály hosszú évek óta szent tehénnek számított Kínában. A pekingi vezetés így biztosított a helyi gyártóknak időt a technológiai felzárkózásra. A kínai nyitás egyébként azt is jelezheti, hogy a helyi vezetők elég érettnek találják a kínai gyártókat a nyugatiakkal való versenyre.
Borítófotó: Füstköd lepi el Peking belvárosát 2018. március 28-án. A levegő szennyezettsége miatt a pekingi hatóság az első szintű, kék színű riasztási fokozatot rendelte el. (MTI/EPA/Hong Vu)
Borítófotó: illusztráció (MTI Fotó: Mohai Balázs)