Még 2012-ben, újraválasztási kampánya során Barack Obama akkori amerikai elnök egy teherautógyár gázmeghajtású modellje előtt állva fejtette ki környezetvédelmi nézeteit Észak-Karolinában. Ez a gyár történetesen a Daimler Trucks, a világ legnagyobb teherautógyárának egyik üzeme volt, amely továbbra is piacvezető Észak-Amerikában. 125 éve gyártanak teherautókat, s az Obama beszéd óta több nem-dízel meghajtású járgányt adtak el, mint legtöbb versenytársuk.
A Daimler Trucks ugyanúgy a Daimler csoport része, mint például a Mercedes Benz,
ezidáig azonban nem nagyon tudtak kilépni a csillogó luxusautók mögül. Most azonban változhat a helyzet. A Daimler leválasztja magáról teherautó üzletágát, kizárólag az elektromos luxus-személyautók piacára szeretne koncentrálni, így a külön cégbe kiszervezett teherautó üzletág 65 százalékát képviselő részvényeket nyilvános értékesítésre kínálja fel december 10-én a frarnkfurti tőzsdén. Az új cég benne lesz a tőzsde indexében, a Daxban is, együt korábbi tulajdonosával, a Mercedes-Benzzel.
Volt már persze hasonlóra példa a német autóiparban, a Volkswagen 2019-ben szervezte ki külön cége teherautó üzletágát, a Tratont,
azonban megtartotta ennek 90 százalékát. Elemzők szerint a Daimler kockázatot vállalt, hogy ekkora mennyiséget értékesít, hiszen teherautó üzletága nem túlságosan nyereséges és a kizöldülésben, az elektromos, vagy hidrogén hajtású járművek fejlesztésében sem mondható világelsőnek. 2019-ben a járvány előtti utolsó “békeévben” 489 ezer járművet adtak el, ami több, mint amennyit két legnagyobb versenytársa, a Volvo és a Traton-tulajdonban lévő Scania. Ugyanakkor e két utóbbi 11 százalék körüli üzemi eredmény rátájához képest az övék csupán 6 százalék volt.
(Borítókép: BERND WEISSBROD / DPA / Picture-Alliance / AFP)