Kevesen készültek a krízisre

Hírek Hőnyi Gyula

Nehéz lenne röviden meghatározni, mi is az üzletmenet-folytonosság. Rónaszéki Péter a Fortix Consulting Kft., elsősorban az üzletmenet-folytonossággal foglalkozó tanácsadó cég ügyvezetője nemes egyszerűséggel úgy gondolja: ez az, ami biztosítja a vállalkozások túlélését egy nem várt katasztrófa bekövetkezésekor, a krízis alatt és után. Gyorsan leszögezte, hogy természetesen nem csak a mostani pandémiára vonatkozik a felkészülés. Elég csak a 2010-es vörösiszap-katasztrófára gondolni, vagy a 2013-as árvízre, esetleg az ezredfordulón a Y2K-re. A 2001. szeptember 11-i terrortámadások kapcsán is hasonló volt a helyzet; a Világkereskedelmi Központban dolgozó cégek közül azok maradtak meg a piacon, amelyeknek volt terve, megoldása, hogyan lehet krízishelyzetben is fenntartani a kritikus üzleti folyamatokat. Nem könnyű kimondani, de a vállalatoknak a legpesszimistább forgatókönyvekkel kell készülniük.

Mint mondta, nem csak Magyarországon, egész Kelet-Európában nem volt jellemző az ilyen válsághelyzetekre való felkészülés. Pandémiára pedig végképp nem szoktak számítani errefelé, hiszen a Távol-Kelettel szemben az öreg kontinensnek nincs tapasztalata ezzel kapcsolatban. A vállalatok krízisrendszere kifejezetten informatikai fókuszú, vagyis arra vannak protokolljaik, hogyan kell megszervezni a munkát, ha összeomlik a számítástechnikai rendszerük.

Erről és a krízis kezeléséről olvashatnak cikket a Figyelő aktuális lapszámában
(Borítókép: Figyelő-archív)