Keserű szájízzel távozott Büsszelből az ukrán oktatási miniszter

Hírek
Az ukrán oktatási törvény kisebbségellenességét, jogszűkítő hatásait kérték számon az Európai Parlament néppárti külügyi munkacsoportjának tagjai Lilija Hrinevics tárcavezetőn.

Kedden találkoztak az ukrán miniszterasszonnyal, aki a nyílt eszmecserén a már jól begyakorolt panelek ismertetésével kívánta meggyőzni az EP képviselőit a jogaszabály indokoltságáról, helyességéről és jogkiterjesztő jellegéről, ezúttal sikertelenül. A miniszter a nem várt hozzászólások, bírálatok után védekezésből támadásra váltott, azt a kérdést intézte a képviselőkhöz, hogy miért nem akarják, hogy a nemzeti kisebbségek megtanuljanak ukránul.

A képviselők hozzászólásaikban kiemelték: a törvény igenis elvonja a kisebbségek eddig megszerzett jogait, időzítése a lehető legrosszabb, korábbi támogatóikból ellenségeket szerezve. A román és magyar képviselők külön megjegyezték, hogy bár az ukránok azt hangoztatják, hogy oroszellenes céllal fogalmazódott a törvény, valójában az elfogadott intézkedés az ellenséges kategóriába helyezi az uniós országokat is.

A törvény alkotmányos jogoktól fosztja meg az ukrán állampolgárokat, ezért a Velencei Bizottság ajánlásainak alkalmazására szólították fel az ukrán vezetést. Több képviselő kifogásolta, hogy az ukrán fél csak a törvény elfogadása után kezdeményezett párbeszédet – olvasható Bocskor Andrea kárpátaljai fideszes képviselő közleményében.

A néppárti politikusok arra kérték az oktatási minisztert, hogy mielőbb találjanak olyan megoldást, ami mind az ukránok, mind a nemzeti kisebbségek számára megfelelő. Többen egyetértettek abban, hogy minden országban fontos az államnyelv ismerete, de nem erőszakos eszközöket kell alkalmazni, hanem a módszereken változtatni.

Bocskor Andrea nehezményezte, hogy az ukrán miniszter csak most mutatkozik késznek a párbeszédre, azonban a törvény előkészítő szakaszában, a 2016. novemberi és 2017. januári EP-képviselőkkel közösen írt levelükre nem érkezett konstruktív válasz. A magyar képviselő rámutatott: az ukrán nyelvből kötelező érettségi most sem a nyelvismeret szintjét méri, hanem a lexikális tudást és fogalmazási készséget. Statisztikai adatok bizonyítják, hogy számos ukrán tannyelvű iskola rosszabb eredményt produkált. „Ha a miniszter szerint ez nem így van, akkor az ukrán ajkú diákok sem tudnak ukránul?” – tette fel a kérdést a néppárti politikus.

Lilija Hrinevics prezentációjában továbbra is szerepel a beregszászi iskolák 75%-os bukási arányát kiemelő adat, amit Bocskor Andrea megcáfolt és a Beregszász Városi Tanács határozatára utalva kérte, hogy ne rontsák a nemzetközi fórumokon Beregszász hírnevét ezzel a téves adattal, amellyel ellentétben a városi iskolák csupán 33,88%-os negatív eredményt értek el. A miniszter nemzetbiztonsági elvre való hivatkozását a kárpátaljai politikus kétségbe vonta és nevetségesnek minősítette, hogy pont a 150 ezer fős magyarság és 400 ezer fős román közösség veszélyeztetné Ukrajna területi egységét.

Borítókép: karpataljalap.net

Ezek is érdekelhetnek

További híreink