Több száz olajtárolásra használt óriási tankerhajó vesztegel jelenleg a világtengereken kedvezőbb piaci helyzetre várva: világszerte kezdenek megtelni a szárazföldi tárolók, és az alternatív helyek keresése kiterjedt a vizekre is – írja a Magyar Nemzet.
A tankerhajók tárolási célú használata azonban a sokszorosára emelte a költségeket, ami tovább nehezítette az olajárzuhanás miatt amúgy is válságban lévő ágazat helyzetét. A lap szerint
a legnagyobb bajban a kisebb, független cégek és az olyan olajtermelő országok vannak, mint az Egyesült Államok, Szaúd-Arábia vagy Oroszország.
Április végére az Egyesült Államok partjainál egy korábban soha nem látott flotta torlódott fel: több mint hetven nagy olajszállító tankerhajó várt a kikötőknél, vagy egyszerűen hetek óta a tengeren vesztegelt. Mindez az elmúlt két hónap eseményeinek az eredménye – a világszerte kirobbant járvány megakasztotta a termelést és a fogyasztást is, ami rányomta a bélyegét az olajpiac egészére.
Ebben az évszázadban nem voltak még ennyire alacsonyak az olajárak, mint most, a kereslet visszaesése pedig a 2008–2009-es pénzügyi válság idején mért szintet is alulmúlta.
A világ legnagyobb olajtermelői azonban nem hagytak fel a termeléssel, sőt épp ellenkezőleg:
egy márciusban a Kőolaj-exportáló Országok Szervezete (OPEC) és Oroszország között meghiúsult egyezség miatt Szaúd-Arábia tovább növelte az olajkitermelést.
Így kőolajból egyszerűen túl sok lett, a világ tárolói pedig szép lassan kezdtek megtelni.
A Goldman Sachs pénzügyi csoport 4,4 milliárd hordóra becsüli világszinten a tárolókapacitásokat – amíg április első napjaira a cég szerint ezek már 65 százalékban voltak feltöltve, április végére a kőolaj szintje a tárolókban már a 90 százalékot is elérte.
Így egyes elemzők szerint három-négy héten belül egyszerűen nem lesz hová tenni az olajat, és az olajpiac még az eddiginél is komolyabb válságba kerül. Ezen valamelyest javított az olajtermelő országok áprilisi megegyezése, amelynek alapján május 1-jétől napi 9,7 millió hordóval csökkentették a termelést, de valójában ez sem oldotta meg a túltermelés problémáját.
A lehetőségek beszűkülésével az olajtermelők új tárolási alternatívák után néztek: barlangok, nem használt olajvezetékek vagy vasúti tartálykocsik is látókörükbe kerültek. Újabban egyre inkább terjed a nagy olajszállító hajók használata. Az úgynevezett szupertankerek a világ legnagyobb, ember alkotta szállítószerkezetei.
Egy ilyen hajó akár közel fél kilométeres hosszúságot is elérhet, és kétmillió hordó olaj szállítására képes. Világszerte mintegy nyolcszáz ilyen hajó készült, és a Bloomberg szerint ebből jelenleg legalább százat tárolásra használnak, de május végére ez a szám megduplázódhat.
Példátlan időket élünk most a tankerhajók történelmében, és bár a hírek leginkább a szupertankerekről szólnak, valójában a kisebb hajókat is ugyanígy tárolásra használják
– mondta Gregory Lewis szállítmányozási elemző a Reuters hírügynökségnek.
Becslések szerint jelenleg legalább 160-200 millió hordó kőolaj várja a vevőjét valahol a világtengereken hánykolódva. Utoljára 2009-ben volt példa hasonlóra, de akkor csak mintegy felét, százmillió hordó olajat tároltak a tartályhajók.
.
Borítókép: Sárkányszörfös olajszállító hajókkal a háttérben a kaliforniai Huntington Beach partjainál 2020. április 22-én. A koronavírus miatt jelentősen visszaesett az olaj iránti kereslet, mintegy három tucat olajszállító vesztegel Long Beach és San Francisco között mert nem tudják hova szállítani a rakományt. (MTI/AP/Mark J. Terrill)