Jövőre mintegy 1100 új busz beszerzését tervezi a Volánbusz Zrt. Az állami társaság járműstratégiája – erről Nagy Attila üzemeltetési főigazgató beszélt szeptember végén a Közlekedésfejlesztési és beruházási konferencián – alapján kalkulált mennyiségben egyaránt vannak helyi, elővárosi, regionális és távolsági buszok. Ennek alapján a cég 2018 nyarán indult flottamegújítási programja 2022-ben juthat a csúcsára:
eddig ekkora tételben még nem érkeztek új járművek a buszparkba.
Két éve körülbelül 200-zal, tavaly nagyjából félezerrel, míg az idén összesen jóval több mint 800 busszal frissül az állomány. Utóbbival önmagában a teljes Volán-flotta 11,5 százaléka újul meg – emelte ki a VG cikke.
A járműprogram és más hatékonyságnövelő lépések révén a mintegy 6800 buszból álló park járműveinek száma 2022 végére mintegy 6100-ra mérséklődhet, a 13 évet jócskán meghaladó átlagos kor pedig a helyközi járatoknál 7,5, a helyieknél 11,8 évre csökkenhet.
A fiatalítás ezzel korántsem zárul le, és az elképzelések szerint 2032-re e két kategóriában 7 év alatti (6,88 és 6,44) lesz a buszok átlagos kora. Egyúttal alábbhagy a buszdömping, amit jól mutat, hogy 2023-ban 530, 2024-ben 360 új járművel tervez a Volánbusz. Ezek mindegyikének a közbeszerzési kiírása még nem ismert, de jelenleg is közel tucatnyi tendereztetés zajlik, például már tart elektromos és CNG üzemű, turista, normál, alacsony belépésű, valamint távolsági szóló járművek beszerzése.
A 2021 januárja óta a MÁV Zrt. tulajdonában álló vállalat a napokban közölte, hogy a 2018-2021-es időszakban 1700 korszerű járművet állít forgalomba,
a jövő év végéig pedig megújul a teljes buszállomány 40 százaléka.
Ezzel összefüggésben a Magyarbusz.info szaklap kiemelte, hogy az éves járműcsere program részeként a Volánbusz vállalta, hogy 2023-ig 45 százalékkal csökkenti a tíz évesnél idősebb buszok arányát, ezzel nyugdíjazza szinte az összes Euro 3-as, vagy annál alacsonyabb környezetvédelmi besorolású motorral szerelt járművét. A társaság e törekvését jól mutatja, hogy míg 2020-ban a helyközi autóbuszai közül 208 volt Euro 1-es, 1150 Euro 2-es és 1233 Euro 3-as típusú, két év múlva az Euro 1-esből és az Euro 2-esből egyetlen sem lesz, és az Euro 3-asból is alig 200. Az évtizedes távlatú cél szerint a belsőégésű flottában csak legalább Euro 6-os járművek közlekedhetnek.
A járműfiatalítási program végrehajtásával a társaság szén-dioxid kibocsátása évente mintegy 15 ezer tonnával csökkenne.
A Volánbusz járműbeszerzései szempontjából fontos fejlemény, hogy a társaság szeptember végén egyesült a Volán Buszpark Kft-vel, korábbi flottakezelő for-profit gazdasági társaságával, amely alaptevékenységként szerezte be a Volánbusznak a járműveket és végzett in-house busz-bérbeadást. E feladatokat a beolvadás után a Volánbusz vette át.
(Borítókép: Új, Credo Inovell 12 és MAN Lion’s City G típusú csuklós autóbuszok állnak forgalomba Egerben. képen: dr. Pafféri Zoltán, a Volánbusz Zrt. elnök-vezérigazgatója. 2021.10.05. Eger (Huszár Márk, Heves Megyei Hírlap)