A jelenlegi trendek alapján Amerikát szépen lassan el fogják árasztani a személyzet-nélküli boltok. Persze most még az üzletek ezen új generációja csak az első bizonytalan lépéseknél tart. Viszont látható, hogy mióta az Amazon Seattle-ben elindította az első automatizált kiskereskedését, egyre többen szeretnének beszállni a buliba. A különféle kisebb startupok mellett a nyáron már a Microsoft is jelezte, hogy megfelelő technológiai hátteret akarnak biztosítani az újfajta eladóhelyeknek.
Jelenleg az egyik nagy kérdés, hogy ezek a boltok hogyan kezelik majd a lopásokat? Az Amazon kísérleti boltjában szenzorok és kamerák figyelik az embereket. Viszont eleinte a rendszer hamar bedobta a törülközőt: a gyors mozgással és a gyerekekkel ugyanis nem igen tudott mit kezdeni. Azóta a szisztéma sokat javult. De a CNBC egyik újságírója idén még így is el tudott csenni egy joghurtot méghozzá az akarata ellenére. Szimplán csak megfeledkezett róla a fizetésnél. Az áruház szerint az efféle hiba annyira ritka, hogy nem is érdemes törődni vele. A kijáratoknál lévő biztonsági kapuk ugyanis az esetek túlnyomó többségében könnyedén elkapják a tolvajokat.
San Francisco-ban most az egyik startup viszont egészen másfajta megközelítéssel próbálkozik. A Standard Cognition egy olyan üzletet nyitott, ahol a kijáratoknál szabad a pálya. Nincs olyan masina, ami megfogná a bolti szarkákat. Minden a kamerákra, és a felvételeket elemző AI technológiára van bízva. A rendszer az ígéretek szerint észreveszi, ha valaki gyanúsan viselkedik és pusztán betérők testbeszédéből rájön ha valaki lopni akar. Ha baj van, akkor egy kiszolgáló megy oda a gyanús nézelődőhöz (tehát az üzlet azért nem teljesen személyzet-mentes).
A New York Times egyik embere a napokban mindenesetre tesztelte a rendszert és sikerült egy csomag popcornt fizetés nélkül kihoznia a boltból. Mindez persze koránt sem jelenti azt, hogy erre az elképzelésre keresztet lehet vetni. Idővel a pénztármentes boltok mögötti technológia egyre fejlettebb lesz. Ennek az alkalmazottak viszont aligha fognak örülni: jelenleg ugyanis csak az USA-ban közel 5 millió ember dolgozik a kiskereskedelemben. A számuk a jövőben bizony jó eséllyel alaposan meg fog csappanni.
Borítófotó: Vásárlóknak mutatja a pénztárgép működését egy alkalmazott Tajvan első személyzet nélküli üzletében, a 7-Eleven nemzetközi kiskereskedelmi bolthálózat vegyeskereskedésében, Tajpejben 2018. július 18-án. A Seven & I Holdings Co. japán vállalatcsoportba tartozó üzletlánc új éjjel-nappali vegyesboltjában több mint ezerféle termék kapható, amelyet a vásárlók elektronikus fizetőeszközzel, digitális arcfelismerést követően vehetnek meg a két pénztár egyikénél. A kihelyezett áru fogyását berendezés méri, és a felvett adatokat rendelés céljából továbbítja egy elosztóközpontnak. (MTI/EPA/David Chang)