Azt nehéz megbecsülni, hogy az első hűtött kocsik mikor szállíthatják Budapesten az utasokat, ugyanis a megvalósítás szigorú tesztelési és ellenőrzési protokollhoz kötött. A tárgyalás az orosz féllel már csak azért is megkerülhetetlen, mert úgy kell elvégezni a klímaberendezés felszerelését, hogy az ne vonja maga után a metrókocsikra vonatkozó garanciavállalás felmondását.
A Világgazdaság úgy tudja, a klímatelepítés így is megoldható, mert a szükséges eszközök elhelyezéséhez nem kell hozzányúlni a vázhoz.
Elegendő csupán a mennyezeti elemeket megbontani, a hűtőszerkezet pedig a metrók „hasa” alá kerülne.
A kék metró klimatizálásáról Tarlós István főpolgármester több nyilatkozatot is tett az elmúlt napokban. Először az InfoRádióban közölte, hogy ennek kapcsán előrehaladott tárgyalások folynak, a fejlesztésre a forrás is rendelkezésre áll.
Később az ATV-ben mindezt azzal egészítette ki, hogy megtalálták a megfelelő műszaki megoldást az utólagos beszereléshez, amelynek az árát elsősorban a francia hátterű közlekedésieszköz-gyártó Alstomtól (a cég a 4-es metróvonalra is szállított metrókocsikat) peres úton frissen visszaszerzett, mintegy hatmilliárd forintból fedeznék.
A Világgazdasághoz olyan információ is eljutott, hogy a 3-as metró szerelvényeinek meghibásodása miatt követelt kötbér egy részét is erre fordíthatják.
Reagált a BKV
Az M3-as járművek korszerűsítéssel egybekötött felújítása révén a szerelvények szinte teljesen megújultak, ami magában foglalja a modern hajtásrendszert, a korszerű járműkülső és utastér kialakítást, az új utastájékoztató rendszert, mozgáskorlátozottak biztonságos utazását szolgáló férőhelyek kialakítását, közölte a Világgazdaság cikke kapcsán a BKV.
Hangsúlyozták ugyan akkor, hogy az M3-as felújított szerelvényekbe nem került klímaberendezés, mivel az eredeti szerelvényeket nem klímaberendezéssel történő üzemelésre tervezték, így a karosszéria kialakítása is ennek megfelelő módon történt. A felújítás műszaki terjedelmébe nem fért bele a szerelvények olyan nagymértékű átalakítása, amelyek a klímaberendezéssel történő ellátást lehetővé tették volna, írták.
A szerelvények üzembe helyezése óta a BKV Zrt. folyamatosan vizsgálja az utastér utólagos légkondicionálásának lehetőségeit, mutattak rá. Ennek során folyamatos egyeztetések folynak a szerelvények gyártójával a fennálló műszaki akadályokról, a megvalósítás műszaki feltételrendszeréről, közölték.
A ma kifejlesztés alatt álló korszerű és innovatív megoldásokat felvonultató légkondicionáló berendezések tömege, geometriai kialakítása már nem zárja ki az utólagos klimatizálás megvalósíthatóságát a kocsiszekrény szerkezetét, teherbírását érintő jelentősebb módosítások nélkül, így jelenleg ezeket a fejlesztési lehetőségeket mérlegeljük, tájékoztattak.
Borítókép: MTVA/bizományosi Jászai Csabas