Jöhet a fonódó villamos második üteme

Hírek Figyelo.hu
Hozzávetőleg 2,8 kilométeres új villamosvonal, 1,6 kilométeres füves pálya, 7 megálló – ezek a számok keretezik a budai fonódó villamoshálózat második ütemét.

A Szent Gellért tértől a Műegyetem rakparton, a Pázmány Péter sétányon át a Dombóvári útig, a jelenleg is fejlesztés alatt álló dél-budai területekig épülne meg a budai fonódó villamoshálózat második üteme. A közel 3 kilométeres szakaszon hét megállót építenek ki mindkét irányban. A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának a döntése alapján a kormány Fürjes Balázs Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár felügyelete mellett a Budapest Fejlesztési Központot bízta meg a beruházás irányításával.

A kormányzati forrásból megvalósuló projekt honlapja szerint az új vonal részben füves pályán – 1640 méteren – vezet majd a Szent Gellért tértől az egyetemi negyeden és az Infoparkon keresztül, a Rákóczi hídnál elfordulva a Dombóvári útig. A villamos belvárosi kapcsolatot nyújt a Kopaszi-gát közparkjának s a mellette épülő új lakó- és irodanegyednek is. Itt át lehet majd szállni az 1-es villamosra és a Déli Körvasútra a Nádorkert megállóhelyen (ennek részleteiről még bővebben lesz szó a cikkben – a szerk.). Az új szakaszról kapcsolat nyílik északra a 19-es, a 41-es és az 56-os vonal felé, illetve Pestre a 47-es és a 49-es vonal irányába, vagyis valamennyi metróhoz.

A Figyelő korábban megírta: a budai fonódó villamos második ütemének köszönhetően az előzetes tervek szerint két irányba, a rakparton át Óbudára és a Szabadság hídon át a Deák Ferenc térre indulna új viszonylat a Műegyetem rakparti ágról. Az új vonal megteremti majd nemcsak az Észak- és Dél-Buda közötti, ma még hiányzó kapcsolatot, de közvetlenül elérhetővé válik a pesti belváros és a Bajcsy-Zsilinszky úti villamosvonal megépítésével a későbbiekben Észak-Pest is.

A második ütem által a Műegyetem rakpartnak a Szent Gellért tér és a Bertalan Lajos utca közötti szakaszán csillapított autóforgalmat alakítanak ki. A villamosvonal építése folyamán kiemelt figyelmet fordítanak a jelenleg meglévő fasorok megóvására, fejlesztésére. A budai felső rakparton, a Duna-parti oldalon akadálytalanul végigjárható, összefüggő gyalogos-kerékpáros útvonalat kívánnak létrehozni.

A fonódó villamos friss etapja tehát a gyors ütemben fejlődő – a Rákóczi hídnál szinte egy új újbudai városközpont épül –, közösségi közlekedéssel azonban gyengén ellátott dél-budai városrészek jobb kiszolgálására is alkalmas lesz. A területnek most nincsenek a belváros felé tömegközlekedési kapcsolatai, ellátását a hat éve átadott harántirányú 1-es villamos biztosítja.

Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója közösségi oldalán nemrég közölte: a tervezési munka már eljutott abba a fázisba, hogy részletes rajzokon mutathatta be online fórumán az egész vonalat, a megállók helyét, a villamossal párhuzamosan kiépítendő folyamatos kerékpárutat, azt, hogy hol lesznek járdák, zebrák, zöld felületek. A projekt célja, hogy a jelenleg az autók uralta útvonalon nagyobb helyet kapjon a közösségi közlekedés, a gyalogosok, a kerékpárosok, a fák. A zöld felületek bővítését szolgálja, hogy a tervek szerint ahol csak lehet, vagyis a pálya hosszának több mint felén, 1,6 kilométeren füves vágányok készülnek majd.

A teljes cikk a Figyelő legfrissebb számában olvasható.

 

Ezek is érdekelhetnek

További híreink