Lehullott az első hó a fővárosban és környékén. A gyerekek élvezik, sőt imádják a havat, de a felnőttek inkább bosszankodni szeretnek. Sokan azonban ugyanúgy „csapatnak” az autóikkal, mintha csak egy száraz nyári estén tartanának hazafelé a buliból…
Igen, az utak csúszósabbak és a látási viszonyok az egyre többször leszálló köd miatt rosszabbak. Korábban is sötétedik, ha ez nem lenne elég, akkor – jobbára a közelgő karácsonyi láz miatt – a közlekedés minden résztvevőjének kicsit sietősebb is a dolga. Egy hazai tulajdonú, telematikai vállalat, az i-Cell által regisztrált járműadatokból azonban kiderül, hogy a rossz idő ellenére sem vezet mindenki feltétlenül körültekintőbben. A hazai cég több mint 500, városi áruszállításban résztvevő, passzív közlekedésbiztonsági eszközzel (köznyelven, érthetőbben: műholdas nyomkövetővel) felszerelt járművön végzett elektronikus adatelemzésére támaszkodva hasonlította össze az autósok nyári és télre forduló vezetési szokásait, járműkezelési technikáját.
Ez a bizonyos közlekedésbiztonsági eszköz az első ütközésveszély, az irányjelzés nélküli sávelhagyás, a követési távolság, a gyalogos/kerékpáros/motorkerékpáros veszélyhelyzetek, valamint a sebességkorlátozások túllépésének felismerésére is képes. Az eszköz által rögzített adatok – majd az adatbázisból kinyert statisztikák – alapján pedig pontosabb képet kaphatunk a két évszak vezetési tendenciáiról és legjellemzőbb veszélytípusairól.
A 2017 novembere során kinyert adatokból elsősorban a sebességtúllépésre, az első ütközésveszélyre és a követési távolság betartására vonatkozó riasztások eseményeinek növekvő gyakorisága mérhető. A beküldött adatok túlnyomórészt (57%-ban) sebességtúllépésekről tanúskodnak, ráadásul ezekben az esetben a vizsgált autósok a sebességkorlátot nem 5-15 km/h-val, hanem egyenesen több mint 35 km/órával lépték túl!
Az elemzés alapján fény derült arra, hogy hiába fordult zimankósabbra az idő, a sofőrök még a nyáron (2017 júliusában) alkalmazott tempóhoz képest is vakmerőbbek, holott ebben az időszakban a szokottnál defenzívebb és kiegyensúlyozottabb vezetésre lenne szükség a balesetmentes közlekedéshez.
„Tarthatja magát valaki bármilyen rutinos sofőrnek, vehet be bármennyi kanyart a tökéletes íven fordulva, és lovagolhat meg számtalan zöldhullámot, egyénileg jól vezetni és tudatosan, a többi emberre odafigyelve közlekedni két teljesen különböző dolog. A közlekedésbiztonsági eszközök a nyáron mért adatokhoz képest novemberben 26%-kal több ütközésveszélyt észleltek, ami azt jelenti, hogy a sofőrök ez idő alatt, csak emiatt legalább 3.000 alkalommal kerültek kisebb-nagyobb veszélyhelyzetbe.
Azt is látjuk, hogy 47%-kal lett gyakoribb a gyalogosokat túl közel észlelő riasztások száma is. A havazások és a fagypont körüli hőmérséklet miatt az eszközök által észlelt közlekedési konfliktusok száma becsléseink szerint, a tavalyi adatokból kiindulva, összességében akár 15%-kal is megnőhet majd. Vigyázzunk egymásra az utakon, hiszen mindenki a családja körében szeretné tölteni az ünnepeket, amihez az átgondolt és a mindenkori időjáráshoz alkalmazkodó vezetési kultúra is elengedhetetlen. A téli időjárásra nem elég csak az autónkat felkészítenünk. Sofőri „határaink” megismerése is fontos” – hangsúlyozta Farkas Károly, az i-Cell Kft. operatív igazgatója.