Ismét eladó a vukovári kikötő

Hírek Figyelo.hu
Pár éven belül új gazdája lehet a Mohácstól mintegy 80 kilométerre fekvő egyetlen horvát dunai teherhajó-kikötőnek.

 

Közvetlenül a pandémia kirobbanása előtt, 2020 januárjában nagy vitát váltott ki a horvát közéletben Vukovár szélsőjobboldali polgármestere, Ivan Penava ötlete, hogy a város ötmillió kunáért (akkori árfolyamon 235 millió forintért) telepítsen díszkivilágítást a kikötő négy, Ganz-gyártmányú darujára. A heves ellenkezés alapját az üzlet borsos árán túl az adta, hogy már akkor tudni lehetett, hogy a kikötő hamarosan új gazdához kerülhet. Az ország egyetlen dunai kikötője ugyanis jelenleg 100 százalékban állami kézben van, és bár a privatizációja 2014 óta húzódik, már két éve tudni lehet, hogy komoly szándék és több potenciális vevő is van a magánosításhoz.

Annak ellenére, hogy Horvátország Európa egyik legjelentősebb folyami útvonala, a Duna mentén fekszik, a folyami hajózás nem túl fejlett.

Négy ilyen kikötője közül kettő a Száván, egy a Dráván, egy pedig a Dunán található. Ezen marinák között ingázik az országban hivatalosan regisztrált 138 teherhajó többsége. E háromezer tonnánál kisebb teherbírású uszályok átlagéletkora 50 év, ezért tulajdonosaik gyakran műszaki gondokkal küszködnek. A szávai kikötők forgalma jelentéktelen, a Dráván Eszéknél lévő dokkok pedig csak magas vízállás esetén használhatók.

Fotó: luka-vukovar.hr

Az ország egyedül komolyan vehető, egész évben üzemelő folyami rakodóhelye a délszláv háborúban porig rombolt, majd a kétezres évek elején jelentős külföldi segítséggel újjáépített Vukováron található.

A 38,5 hektáros területen fekvő, 450 méter hosszú partszakasszal büszkélkedő kikötő befogadóképessége évente másfél millió tonna.

De ennek a kapacitásnak csak a felét tudják kihasználni, túlnyomórészt szemesterményt, főleg búzát és kukoricát mozgatnak itt, pedig a daruk konténerek rakodására is alkalmasak. A 70 alkalmazottat foglalkoztató marina évek óta nyereségesen működik, sőt önerőből fejleszteni is tudott, még a tavalyi pandémia idején is 13 millió kuna (csaknem 610 millió forint) bevétele volt. Van még a korábban felhalmozott veszteségből egy 4,8 milliós tartozása, de alaptőkéjének az értéke 35,7 millió kuna (1,672 milliárd forint).

A vukovári rakpart magánosításával az állam első ízben 2014-ben próbálkozott, de ez végül adminisztrációs hibák miatt meghiúsult. Tavalyelőtt elkezdődött a cég átvilágítása, ám a járvány megakasztotta a folyamatot. Most újabb pályázatot írtak ki a társaság állapotfelmérésére, nemsokára eredményt hirdetnek, és amint megvan az audit, jöhet a privatizáció meghirdetése. Van viszont egy bizonytalansági tényező, amit a pályázónak mérlegelnie kell. A kikötő területe a megyei önkormányzaté, amelyet 1998 óta időről időre koncessziós szerződéssel hosszabbítanak meg.

A teljes cikk a Figyelő legfrissebb számában olvasható.

Megújul a Baross-kikötő Fiuméban

(Borítókép: luka-vukovar.hr)

Ezek is érdekelhetnek

További híreink