„Ismerjük a hazai növénytermesztők mindennapi küzdelmeit”

Hírek Szigeti Hajni
Ha növények között vagyunk, hatékonyabban dolgozunk, csökken a stressz-szintünk, és kevésbé érezzük magunkat magányosnak. Épp ezért a plante. Budapest növénybolt bölcsész és közgazdász tulajdonosainak, Klenovszki Miminek és Tóth Katának célja, hogy minél több nagyvárosi dzsungel alakulhasson ki otthonainkban, munkahelyeinken – lehetőleg hazai termesztők növényeivel.

Léteznek már a dísznövényeknek is gyűjtői, akik nagy összegeket fizetnek egy-egy ritkaságért?

Igen, és a világjárvány erre a trendre csak ráerősített. Ámulatba ejtő, igazán különleges és sokszor borsos árú növényeket itthon is lehet kapni. Ugyanakkor mi az extremitások bemutatása helyett, olyan növényeket tartunk, amelyeket öröm hazavinni, vagy amelyekkel szívesen meglepünk valakit, és nem kerülnek több havi fizetésünkbe.

Mit jelent az, hogy slow növénybolt?

Fotó: Jágity Fanni

Figyelünk arra, hogy minél közelebbről érkezzenek a növényeink, a lehető legkisebb legyen a szállítás okozta környezeti kár, és a csomagolásnál is szempont az újrahasznosítás. Az előző virágüzletünkben, a Wild Flower Barban vadvirágokkal foglalkoztunk, most szobanövényekkel dolgozunk. Mindkét vállalkozásunkkal elsősorban a hazai termelőket kívántuk, kívánjuk támogatni. Nemcsak azért, mert hihetetlen mennyiségű és elképesztően alázatos munkát végeznek, de azért is, mert jó érzés tudni, hol cseperedett fel az a növény, amit árulunk. Tudjuk, hogy a termelőink hánykor kelnek, hogy kinél rohangál Pipacs kutya a kertészetben, hogy mennyi idő, amíg a magból kifejlődik az a növény, amit átadunk a vevőinknek. A szakma romantikus oldala mellett ugyancsak ismerjük a termesztők mindennapi küzdelmeit és az üzleti problémáikat. Persze tartunk a kínálatunkban olyan növényeket is, amelyek sajnos nem beszerezhetők belföldön.

Mi most a trend, milyen típusú szobanövények keresettek?

Folyamatosan változik, hogy mik a kedvencek. Említhetnénk a pink árnyalatú vagy fehér foltos „variegata” növényeket, mint például a monstera deliciosa variegata vagy a csíkos levelű philodendron birkin. Ami egészen új nemesítés, de sokak számára elérhető és könnyen életben tartható, az a pilea, a pöttyös begónia vagy a monstera minima. Felfutóban vannak a nyíllevelek és a peperomiák, de jelentős a kaktuszimádók tábora is. Szintén keresettek a nagy méretű növények, amelyek egy munkahelynek, szobának vagy étteremnek megadják a karakterét. A munkánk során rengeteg visszajelzéssel találkozunk, beszélgetünk a körülöttünk lévő növényszerető közösséggel mind fizikailag a boltban, a workshopjainkon, mind az online térben. Ehhez egy külön Facebook-csoportunk is létrejött, „Plants are friends – avagy hogyan gondozzuk legkedvesebb szobanövényeinket?” néven, de sokan keresnek bennünket telefonon, email-ben vagy üzenetben is szobanövénygondozós kérdéssel. Így tudunk a vásárlóink és a termelők között egyfajta kapocs, ötlethub lenni. Nem egyszer előfordult már, hogy mi inspiráltuk egy-egy beszállítónkat egy bizonyos növény termesztésére.

Mit ad egy szobanövény a tulajdonosának azon kívül, hogy szép?

A 2020-as saját közvéleménykutatásunkból kiderült, hogy a világban lévő kiszámíthatatlanság okozta feszültségre egyfajta gyógyírt ad a növények gondozása, amely önmagában is népszerű hobbivá vált. Ha egyedül él valaki, nem elhanyagolható a szociális hatása: a növények jelenthetnek „társaságot”, értük felelősséget kell vállalni, kialakul az érzelmi kötődés, ezzel együtt a terápiás hatás. Öntözni kell, gondozni, reagálni, ha a növény megbetegszik. Örömet ad, ha megjelenik egy új levél, hajtás vagy virág. A vásárlási- és növénygondozási kérdőívünket kitöltők 78,8 %-a elárulta, hogy beszélni is szokott hozzájuk. A növényápolás tökéletes meditatív tevékenység, így akkor is érezhető a pozitív hatása, ha valaki magányos, de akkor is, ha túl stresszesnek érzi a munkáját.

Miért pont a világjárvány alatt bővítették az üzletet, és hoztak ki egy kaspó-kollekciót is?

A növények tökéletes otthonának, az az a megfelelő kaspónak a megtalálása a pandémiától függetlenül is kihívást jelentett, hát még a hirtelen megnövekedett számú növényimádó felbukkanása idején! Ezért születtek meg a magyar tervezésű és gyártású kaspóink a Covid-járvány alatt. Egybegyúrtuk a növényes közösség évek óta hozzánk érkező visszajelzéseit, valamint a saját elvárásainkat, így az EARTH és az URBAN elnevezésű növénytartóinkat közösségi segítséggel, de mi terveztük. Azt szerettük volna, ha friss, mégis időtlen a forma- és a színvilág, kézzel készül, ám a kisszériás gyártásra alkalmas, és a vásárlóközönségünk számára megfizethető. A kaspóinkat a magyar kerámiaművesség hagyományaira építve, de a modern technológiákat is szem előtt tartva, egy hazai porcelánmanufaktúra kézzel készíti. Jó megfogni, kézbe venni, hiszen minden darab egyedi.

A kommunikációjuknak köszönhetően a vevőik nem is egy növényt vásárolnak meg, hanem részesei akarnak lenni egy életérzésnek, amely árad a boltban és az üvegházukban készült fotókból?

Ez az életérzés valóban egy organikusan alakuló „kép”, egy nagyon erős üzenet. A kommunikációnk során igyekszünk megmutatni azt a mai, nagyvárosi világot, amelynek a növények elengedhetetlen részei, és szeretnénk inspirálni az embereket. Egy olyan átfogó marketing-stratégiát követünk, amelynek a Facebook, az Instagram, a weboldal és a webshop markáns eszközei. Nagyon lelkes, de valójában mikrovállalkozás vagyunk, ahol nincs külön marketinges vagy sales-es, és a rendelkezésünkre álló anyagi keretek is korlátozottak. Szeretünk külföldi blogokat, projekteket, márkákat is a radarunkon tartani – figyelni, ők hogyan csinálják. Aztán a hazai kreatív szcéna tagjaival vagy növényszakikkal átbeszélni, ők mit gondolnak.

Merre vezet a plante. útja, vannak már új terveik?

Ahogy szinte mindig, most is folyamatosan „agyalunk”. 2019 őszén nyitottunk, majd 2020 márciusában kitört a világjárvány, ami alapjaiban írta felül minden addigi elképzelésünket, és üzleti tervünket. Míg korábban rengeteg külföldi vásárlónk volt, ekkor nemcsak a külföldi látogatók hiányával, de a teljes boltbezárással is meg kellett küzdenünk. Szerencsére a webshopunkat jó időben nyitottuk, ez sokat segített a helyzet megoldásában. Ugyanakkor azt látjuk, hogy nagyon gyorsan változik minden, jelenleg is hónapról hónapra más és más a környezet, amelyben igyekszünk helytállni. Hisszük, hogy a kitartó kisvállalkozások közül a megfelelő időben, a megfelelő gyorsasággal reagálók tudnak fennmaradni, és előre haladni. Hogy hova vezet az utunk, még nem tudjuk, de nagyon szeretünk álmodni, tervezni, majd megvalósítani az álmokat.

A teljes interjút a Figyelő hetilap 11. számában olvashatják!

(Borítókép: Jágity Fanni)

Ezek is érdekelhetnek

További híreink