A Deloitte 2022-es Broadband Consumer Survey fogyasztói felmérésének magyar részében több mint 2 000 fogyasztó vett részt. A tanulmányban a magyar piacra vonatkozó adatok a 18-65 év közötti fogyasztók országos reprezentatív mintáján alapulnak. Magyarország mellett Csehország, Lengyelország, Németország fogyasztói piacát is megvizsgálta a Deloitte.
A Covid-járvány megnövelte az internet-hozzáférés fontosságát
„A Covid-19 világjárvány alatt a szélessávú, stabil internetkapcsolathoz való hozzáférés határozta meg a munkavégzésben és a távoktatásban való részvétel lehetőségét. Ez volt az a fordulópont, amikor a kommunikáció biztonsága és a kapcsolat minősége elsődleges szemponttá vált a fogyasztók nagy része számára”– mondta Hosszu Gábor, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának igazgatója. Ezt a tendenciát több, különböző adat is alátámasztja: a válaszadók több mint fele kész többet fizetni az internet-hozzáférésért a magasabb minőség érdekében, és minden ötödik fogyasztó hajlandó fizetni egy alternatív csatornáért az elsődleges kapcsolat esetleges meghibásodása esetén. Ezzel együtt ötből négy fogyasztó tapasztalt valamilyen problémát az internet elérésével kapcsolatban. Annak ellenére, hogy a válaszadók kevesebb mint kétharmada elégedett csak jelenlegi internet-szolgáltatójával, a többi vizsgált piaccal összehasonlítva meglepően kevesen készek szolgáltatót váltani.
Fontos az internet-hozzáférés sebessége
Magyarországon vannak még olyan földrajzi területek, ahol az alapvető paraméterekkel rendelkező szélessávú hálózat kialakítása szükséges, ez az arány azonban elenyésző: minden negyedik fogyasztó minimum 50 Mbit/s átviteli sebességgel rendelkezik. Mindazonáltal, a válaszadók közel kétharmada az 500 Mbit/s sebesség feletti kapcsolatokat jelölte meg optimálisnak, az 1 Gbit/s -os internet pedig valódi értéket jelent a felhasználók számára. Ennek megfelelően a modern optikai üvegszálas hálózat már a második legnépszerűbb technológiának számít hazánkban; a legtöbb válaszadónak nem okoznak kellemetlenséget a kiépítésével járó munkálatok sem.
Az internetkapcsolat megbízhatósága kulcsfontosságú
A többi vizsgált piaccal összehasonlítva hazánkban a legnagyobb az 1 Gbit/s sebességet elérő fogyasztók aránya. Az internetkapcsolat megbízhatósága és stabilitása kulcsfontosságú a válaszadók 94 százaléka számára, akik egyre inkább hajlandóak többet fizetni az internet-hozzáférésért, ha ez a kapcsolat jobb minőségét eredményezi. A válaszadók közel 57 százaléka nyilatkozott úgy, hogy hajlandó magasabb díjat fizetni a jobb minőségű internetkapcsolatért, a megkérdezettek 20 százaléka pedig hajlandó fizetni az elsődleges internet meghibásodása esetén egy automatikusan elérhető tartalék szolgáltatásért. „A fogyasztói attitűd megváltozása a távközlési szolgáltatók számára azt jelenti, hogy újra kell gondolniuk a kínálatot, árpolitikát és beruházási terveket a kapcsolat minősége és a felhasználói élmény növelése érdekében. A jelenleg megfigyelhető piaci változások sok fogyasztó számára lehetőséget jelenthetnek egy megbízhatóbb és stabilabb kapcsolat megszerzésére, valamint a távközlési szolgáltatások tudatosabb megválasztására” – jelezte Gercsák Csilla, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.
A teljes Deloitte 2022-es Broadband Consumer Survey itt érhető el.