A 22 éves amerikai Eileen Kelly már megjárta a bulvársajtót, modellfelkérést kapott a VFiles nevű online portáltól és még egy luxusruhákat árusító bolt is ellátta ajándékokkal. Pedig nemhogy komoly munkája nincs, de még az iskolából is kirúgták, miután egy alkalommal ittasan akkorát esett, hogy kis híján belehalt sérüléseibe. Persze ne áltassuk magunkat: az, hogy valaki jóformán munka nélkül is magasra jut, nem új keletű. Viszont korábban ehhez szükség volt legalább egy nagy port kavaró botrányra.
Kelly azonban még ennyire se erőltette meg magát: a sajtó figyelmét néhány lenge ruhás képpel is el tudta nyerni. A titka igen egyszerű. A felvételeket az Instagramra tette fel, ahol népes tábor várja az újabb anyagokat. Jelenleg a fotómegosztón 400 ezer rajongója van. Bár ez a szám első hallásra talán nem is tűnik soknak, a Yahoo Tech értesülései szerint, akinek az Intsagramon már legalább 100 ezer követővel rendelkezik, az akár 900 dollárt (mintegy 250 ezer forintot) is kereshet egyetlen szponzorált képpel.
„Nagyon tetszik ez az óra, amit most vettem. A követőim 15 százalékos kedvezményt kapnak, ha vásárolnak a gyártótól” – írja az egyik ausztrál modell, Gabrielle Epstein, aki már magasabb ligában játszik. Ezzel a tipikus fizetett kommenttel nem kevesebb mint 1,3 millió követőt szólított meg. És még ő sem számít igazi nagyágyúnak: az Instagram legnagyobb sztárjai ma már a popénekesek, akik akár 100 milliós követői bázist is összetudnak grundolni.
Az EMarketer becslése szerint a hirdetési pénzekből az Instagram idén 3,9 milliárd dollárt fog zsebre tenni. Pedig amikor a Facebook 2012-ben 1 milliárd dollárért felvásárolta az oldalt, még sokan melléfogásról pusmogtak. A képmegosztókból akkor még tele volt a piac. Az egyik legismertebb név épp az a Flickr volt, amely hat évvel az Instagram alapítása előtt jött létre. Bár az idősebb konkurenst hamar alulmaradt, az elemzők még pár éve is inkább arra számítottak, hogy a Snapchat vagy a távol-keleten népszerű komplex kommunikációs szolgáltatások fogják letarolni a piacot. Zuckerbergék azonban jóval okosabbnak bizonyultak a piaci szakiknál. Az Instagram népszerűsége az utóbbi években rakétaként emelkedett a magasba. Ma már ott tartunk, hogy a tengerentúlon – ahol a névadásnál semmi se köti a szülők kezét – egyre többen Instagram filterekről, vagyis képszűrőkről nevezik el a gyereküket.
A képmegosztó helyzete mindenesetre sajátos. A Facebook most a saját oldalát is kannibalizálja. Az EMarketer szerint ugyanis idén a 12-17 év közötti korosztály körében a Facebook felhasználók száma 3,4 százalékkal fog esni. Sokuk pedig épp a képmegosztókhoz, tehát például az Instagramhoz vándorol.