Ma már rövid szöveges üzenetekben kommunikálnak velünk a szolgáltatók, illetve az online belépési jogosultságok ellenőrzésekor vesszük hasznát az 1990-es évek közepén berobbant SMS-nek. 2018-ban egy átlagos lakossági előfizető havonta 11 SMS-t küldött, 2021-ben viszont már csak 8 darabot. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kutatásából kiderült, hogy bár az SMS-küldési kedv csökken, a mobilhívások száma, sőt a beszélgetések hossza is emelkedik. Feltételezhetően a korlátlan díjcsomagok térhódításával az ingyenes hanghívások terjedtek el, hiszen jóval egyszerűbb felhívni az ismerősöket, barátokat, mint SMS-t küldeni.
Joggal gondoljuk, hogy az SMS-ek számának csökkenése összefügg az internetes csetprogramok térhódításával. Vagyis, ha valaki pl. Messengeren beszélget, az ritkábban fog SMS-t küldeni. A helyzet viszont ennél összetettebb. Az elemzés során több változó (pl. nem, kor, csethasználat, internet jártasság) együttes hatását vizsgálta az NMHH. Kiderült, hogy az internethasználat terén a magukat kezdőnek vagy átlagos tudásúnak gondolók körében a cset jellemzően nem váltotta ki az SMS-t. Vagyis, aki gyakrabban szokott csetelni, az kedveli az SMS-t, és szokott is küldeni.
Talán meglepő adat, hogy a férfiak gyakrabban küldenek SMS-t, mint a nők, de ebben nem is a személyes üzenetek, hanem az ügyintézés (pl. parkolásfizetés) kap teret. Az életkor is hatással van az SMS-küldésre, ám a kapcsolat nem lineáris: a fiatalok gyakran SMS-eznek (és csetelnek), a 30-50 éves középkorosztály viszont kevesebbet, míg 60 év felett ismét növekszik az SMS-ezési gyakoriság, és ők más csetet már kevésbé használnak.
Borítókép: Shutterstock