A Tata Steel, amely az orosz szén legnagyobb vásárlója volt az idei első negyedévben közölte, hogy a szállítás “bizonytalanságai” miatt eláll a további vásárlásoktól. A bejelentés stratégiai irányváltást jelez, főleg annak tükrében, hogy India villamosenergia ellátásában már eddig is voltak fennakadások. Az ország energiatermelésében a szén részaránya 70 százalék. Az erőművek szénkészletei az idén a szokásos szint felére csökkentek. Az indiai villamosenergia hatóság közölte, hogy 20 széntüzelésű erőművet karbantartás miatt leállítottak – ez gyakorlatilag a fűtőanyaghiány burkolt beismerését jelenti. A helyzet már csak azért is rossz, mert az idén szokatlanul magas a hőmérséklet a kontinensnyi méretű országban, a légkondik miatt így megugrik a villamosenergia fogyasztás.
A Tata Steel az idei első negyedévben 617 ezer tonna orosz szenet importált. Az erre vonatkozó megrendeléseket még az ukrán invázió előtt adták le. “Az üzletmenet folyamatosságának érdekében alternatívákat keresünk, miután az orosz szállítók és bankok jelenleg elég nagy bizonytalansági kockázatot hordoznak a nemzetközi szankciók miatt” – közölte az acélgyár. Az árupiaci adatszolgáltatással foglalkozó Kpler beszámolója szerint az orosz szén nagyjából egy hónap alatt érkezik meg Indiába. Az export volumene márciusban 420 ezer tonnára csökkent, áprilisban pedig 124 ezer tonna lehet. Az idei csúcs 1,1 millió tonna volt februárban.
Az indiai iparnak egyre nagyobb szüksége lenne a szénre, viszont a nemzetközi szankciók, a potenciális fizetési nehézségek, valamint a szállítás szintén a büntető intézkedések következtében megemelkedő költségei nyomán egyre kevésbé éri meg orosz szenet importálni. Moszkva és Új-Delhi között elindultak ugyan a tárgyalások egy speciális fizetési konstrukcióról a szankciók elkerülése érdekében, de ezek ezidáig nem vezettek eredményre. Az orosz szén két legnagyobb korábbi importőre, az EU és Japán a háború miatt embargó alá vonta a nyersanyagot. India és Oroszország pedig éppen tavaly állapodott meg a szénexport bővítéséről. Indiai források szerint Moszkva most hajlandó lenne akár 20 százalékos kedvezményt is adni, a szállítási költségek azonban a teljes importár 10-12 százalékára emelkedtek, így Indiának már nem éri meg a behozatal.
Borítókép: PuzzlePix / Shutterstock