Németországban 2019 és 2021 között 12 százalékkal nőtt azoknak az online álláshirdetéseknek a száma, amelyek otthoni munkalehetőséget is kínálnak. Vagyis a két évvel ezelőtti érték megháromszorozódott – derül ki az Ifo Gazdaságkutató Intézet és az Eichstätt-Ingolstadti Katolikus Egyetem 35 millió állásajánlat átfésülésével készült felméréséből.
Az otthoni munkavégzést is lehetővé tévő ajánlatok elszaporodása a gazdaság összes szektorában nyilvánvaló, de azoknál a foglalkozásoknál volt a legszembetűnőbb, amelyeknél a távmunka lehetősége a vírus előtt is adott volt, de nem éltek vele
– mondta Jean-Victor Alipour, az Ifo kutatója.
Egyébként vidék és város különbsége az otthoni munkavégzést illetően 2019 és 2020 között 30 százalékkal csökkent, vagyis a vidéki régiók is követik a trendet.
A távmunkát engedő vállalatok jellemzően a fejlett digitális készségekkel rendelkezőket keresik, de fontos a csapatmunkára való nyitottság és az alkalmazkodóképesség is.
„Az eredmények világosan mutatják, hogy a cégek egyre inkább a távmunkára készítik fel szervezetüket. Azzal, hogy a munka kikerült az irodákból, a jól szervezett munkafolyamatok is szétestek. Ez megmutatkozik a munkavállalóktól elvárt kompetenciákban is” – tette hozzá Christina Langer, Eichstätt-Ingolstadti Katolikus Egyetem kutatója.
Például az alapvető számítógépes ismeretek elvárásként majdnem kétszer olyan gyakran szerepelnek az otthoni munkavégzést kínáló hirdetésekben, mint a hagyományosakban: előbbiek 43, utóbbiak 22 százalékában fordulnak elő. Az alkalmazkodókészség a távmunkát kínálók 79 százalékának fontos, a csapatmunkára való képesség pedig 63 százalékuknak.
Ugyanezek az értékek a hagyományos munkalehetőségek esetében 66 és 54 százalék.
A tanulmány több mint 35 millió, 2014 januárja és 2021 márciusa között posztolt hirdetésen alapszik. A kutatók 200 vállalat weboldalát és az összes német állásportál kínálatát vizsgálták. Az adatokat pedig a munkaerőpiaci elemzésekre szakosodott amerikai cég, az Emsi Burning Glass gyűjtötte.
(Borítókép: PuzzlePix/Shutterstock)