Ilyen egy visszamagyarosodó e-multi

Hírek
Nagyon jó hír, hogy újból teljesen magyar tulajdonba került az Extreme Digital. A hazai alapító tulajdonostársak visszavásárolták a kissé zűrös dél-afrikai tulajdonostárstól az 50,4 százalékos részesedését. A tavaly kirobbant Steinhoff botrány és a nemzetközi nagyvállalat romló megítélése és pénzügyi mutatói így nem húzzák végre vissza a vezető hazai webáruházat stratégiája megvalósításában. Nézzük a részleteket!

Remek hír érkezett pár órája: a magyar résztulajdonosok visszavásárolták a Steinhoff International csoporttól az Extreme Digital többségi tulajdonrészét. Lehetne ez csak egy hír a sok közül, mégis a szokásosnál nagyobb jelentőségű. Miért? Mert a hatalmas Steinhoff az utóbbi egy évben egy kissé zűrös tulajdonostárssá vált. Ráasásul ők bitorolták az Extreme Digital Zrt. 50,4 százalékos pakettjét. A tavaly a dél-afrikai multi körül kirobbant Steinhoff-botrány romló megítélését és pénzügyi bizonytalanságot, pontosabban inkább bizalmatlanságot vitt a nagy magyar vállalat életébe, mert a saját mutatói nagyon jók, pénzügyileg is erős, de a fő tulajdonos bizony „besározódott”. A mai döntéssel viszont végre lerázza magáról e problémát az Extreme Digital. És nemzetközi tulajdonostársa nélkül a vezető hazai webáruház stratégiája megvalósításában előre léphet. Ráadásul a gyümölcsöző Kika partnerség is megmarad. (A Kika bútoráruház a Steinhoff csoport tagja volt korábban is, és az is marad.)

Fontos, hogy a tulajdonosi szerkezet változása nem érinti a vállalat operatív működését, Magyarország vezető online kereskedője tovább folytatja régiós terjeszkedését, és az idei évre is két számjegyű növekedést vár. Az Extreme Digital 50,4 százalékos tulajdonrész visszavásárlását a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jóváhagyta, a szükséges pénzügyi tranzakciók lezárultak, így Várkonyi Balázs és Kelemen Gyula cégalapítók újra a vállalat kizárólagos tulajdonosai. 

„Bár a Steinhoff International leányvállalataival piaci alapon kialakított együttműködéseinket továbbra is megtartjuk, regionális piaci helyzetünk, és sok éve folyamatos növekedésünk fenntartását csak úgy láttuk biztosítottnak, ha a dél-afrikai cégcsoporttól függetlenül folytatjuk működésünket. Az Extreme Digital pénzügyi helyzete rendkívül stabil, az idei évre tervezett üzleti tervünk megvalósításához szükséges források is rendelkezésre állnak. 2015 előtt is magyarországi székhelyű, hazai tulajdonosi struktúrájú, de nemzetközi vállalat voltunk, a visszavásárlást követően is azok maradtunk. Célunk, hogy tovább folytassuk a tavalyi évben már elkezdett nemzetközi terjeszkedésünket, ezzel párhuzamosan megtartsuk vezető pozíciónkat az elektronikai termékek e-kereskedelmi piacán, és újabb termékkategóriák online értékesítését is elkezdjük” – mondta el Várkonyi Balázs, az Extreme Digital alapító-ügyvezetője.

A GKI Digital adatai szerint 2015 és 2016 után 2017-ben is az Extreme Digital bonyolította a legnagyobb forgalmat a hazai online áruházak közül.  A kutatócég februárban publikált felmérése szerint Magyarországon tavaly mintegy hárommillióan vásárolnak online.  A teljes piac közel 34 millió sikeres rendelést tudhat maga mögött, ami azt jelenti, hogy egy átlagos magyar online vásárló évente mintegy 11 darab rendelést ad fel.

2017 volt az első olyan év a hazai online kereskedelemben, amikor az e-kereskedelmi forgalom már nagyobb mértékben növekedett a vásárlási intenzitás emelkedéséből fakadóan, mint a vásárlószám bővülése miatt. Ez azt jelenti, hogy egy magyar webáruház napjainkban akkor képes a leghatékonyabban növelni az eladásait, ha a már aktív internetes vásárlók rendelési intenzitását fokozza, illetve az átlagos kosárértékük összegét növeli. 

A GKI Digital a magyar e-kereskedelmi piac egy fontos sajátosságára is felhívja a figyelmet: a korábbi évek trendjeit követve hazánkban minden harmadik-negyedik rendelést személyes bolti átvétellel kérnek a vásárlók. A személyes átvétel ennek megfelelően az Extreme Digital vásárlói körében is kiemelkedően népszerű, tízből öt internetes rendelés így jut el a vevőhöz.

Ráadásul a forgalom több mint háromnegyede a vegyes modellben működő (tehát webáruház mellett hagyományos üzleteket is fenntartó) kereskedőknél realizálódik. A hazai vásárlók bizalma is nagyobb az ilyen online kereskedők iránt. Ezért a piaci súly növelésének a kulcsa az online és offline jelenlét együttes fejlesztésében keresendő – vagyis az online forgalom növeléséhez meglepő módon az offline jelenlét bővítésére van szükség.

További hungarikum, hogy minden harmadik magyar online vásárló (vagyis mintegy 960 ezer ember), még akkor is online ellenőrzi le a raktárkészleteket, ha egyébként személyesen, vagyis offline vásárol meg egy terméket. Mindezt pedig úgy, hogy a terméket végül nem rendeli meg online, a webáruházat pusztán tájékozódásra használja. Ezt a speciális szegmenst az Extreme Digital saját árukészlettel is rendelkező, országos bolthálózattal tudja hatékonyan kiszolgálni.

 
Borítófotó: Egy vásárló az eladóval beszélget az Extreme Digital Sugár Üzletközpontban lévő üzletében 2012. október 16-án. A több áruházat üzemeltető cég szórakoztató elektronikai termékeket, műszaki és számítástehnikai cikkeket forgalmaz. (MTI Fotó: Földi Imre)

Ezek is érdekelhetnek

További híreink