Így változtatott egy kínai ünnepet az Alibaba vásárlási mániává

Hírek
Az Egyedülállók napja első óráiban több mint 8 milliárd dollár forgalmat bonyolított le a világ egyik legnagyobb online piactere, az Alibaba - írja a Business Insider.  

Az Egyedülállók napja kínai hagyomány: azokat a fiatalokat ünneplik november 11-én, akik még nem választottak párt maguknak. A dátum nem véletlen: a 11. hó 11. napja, csupa egyesből áll – a pár nélküliséget szimbolizálja. Először 1993-ban tartották meg ezt az ünnepet, amelyen hagyományosan egymást – vagy magukat – ajándékozták meg az egyedülálló fiatalok.

A hagyományos Kínában nem volt divat a párkapcsolat nélküli élet, mint ahogy a randizás sem. Így nem alakult ki ennek a kultúrája. Ha egy kínai fiú találkozott egy neki tetsző lánnyal, és kölcsönös volt a szimpátia, elvette feleségül. A “szingli” üzemmód a modern kor terméke. Részben a nyugati mozi- és tévéfilmekkel szivárgott be az országba, részben pedig a korábbi évtizedek kőkemény születésszabályozása vetette vissza a házasságkötési hajlandóságot. Az elmúlt években – nagy részben Jack Ma, az Alibaba tulajdonosa “fáradozásainak” köszönhetően” – ugyanolyan elsöprő erővel vált a korlátlan fogyasztás ünnepévé, mint a nyugati kultúrkörből keletre is elterjedő Valentin-nap. Az Alibaba 2009 óta folytat erőteljes reklámkampányt ennek érdekében, különleges “dupla 11-es” akciókat kínálva.

Az időzítés tökéletes volt: Kínában az e-kereskedelem robbanásszerűen terjed. Az Alibaba “dupla 11-es” eladásai 5740 (!) százalékkal nőttek 2009 és 2015 között. A kínai e-óriás az Amazon nyondokaiba lépett. Agresszíven terjeszkedik a szórakoztatóiparban, tévéfilmgyártó leányvállalatot alapított, és megvett egy Kínában népszerű online-streaming szolgáltatót is. Jack Ma nem csak fizikai dolgokat akar eladni, hanem szolgáltatásokat is – ahogy ezt az Amazon is csinálja. Az egyik ágazat a másik szolgálatában áll: az elmúlt években november 11-e előtt a cég 3 órás szórakoztató műsorral reklámozta az eseményt. Az idén Pharrel Williams és a teniszező Maria Sarapova voltak az este sztárvendégei.

A cég tavaly 17,8 milliárd dollárt kaszált ezen a napon, az idei számok az előzetes adatok alapján meghaladják majd ezt az értéket. Pár évvel ezelőtt, 2014-ben még csak 5 milliárd dollárnak megfelelő jüan volt a bevétel, egy évvel később már 57 százalékkal több.

Van persze hasonló “ünnepe” az Amazonnak is, ez a Prime Day. (Az idén július 12-én volt, jövőre július 10-én lesz.) Az amerikai cég az idén egymillárd dollár forgalmat ért el ezen a napon, ami fennállása óta a legnagyobb egynapos bevétel.

Az online vásárlási “ünnepek” sorát a Cyber Monday nyitotta meg, amelyet 2005-ben találtak ki amerikai kereskedők. Ennek a dátuma szintén novemberben van, a Háladadás napját, november negyedik csütörtökét követő hétfőre.

Alibaba SIngles Day

Ezek is érdekelhetnek

További híreink