A régiós országokban nem mentek végbe privatizációs folyamatok a repülőterek esetében, így egyedül hazánk légiforgalma van teljesen külföldi tulajdonban.
A gazdaság újraindításában jelentős szerep hárul a turizmus további fejlesztésére is.
A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér a külföldről érkező vendégek legfontosabb belépőpontja, első benyomásaikat és a hazaúton utolsó élményeiket is többnyire itt szerzik hazánkról. A kormány döntése alapján tárgyalások kezdődhetnek az üzemeltető cég többségi tulajdonrészének megszerzéséről, a meginduló folyamat koordinációjáért Palkovics László felel.
A Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér még 2005-ben került privatizálásra 75 évre, amely után a tulajdonosi struktúra a novekedes.hu infografikája alapján a következőképpen alakult:
- 55,44 százalék AviAlliance (ezt a céget megvásárolta az alábbi kanadai nyugdíjpénztár)
23,33 százalék Malton (a szingapúri GIC befektető alap kezében van)
21,23 százalék Caisse de dépôt et placement du Québec (kanadai nyugdíjpénztár)
Vannak kisebb repülőtereink, amelyek magyar tulajdonosi háttérrel rendelkeznek,
azonban ezek vagy forgalmuk, vagy rendszeres menetrendjük hiányának eredményeképpen nem mérhetőek a budapesti repülőtérhez.
Kiemelendők a pécsi és a győri (péri) repterek, ezek már nemzetközi forgalmat is bonyolíthatnak, gazdasági jelentőségük van, azonban jelenleg menetrend-szerinti járatok nem indulnak róluk, csak cargo és magán gépek használják ezt a két légikikötőt.
A Pécs-Pogány Repülőtér fejlesztésére egyébként vannak tervek és folyamatosan napirenden van, a nagy gépek fogadására való alkalmassá tétele, illetve a Magnus Aircraft innovatív magyar repülőgépgyár is a területén működik.
Méretre viszont a kicsik közül a Debrecen Airport a legnagyobb, ezt a repteret már nemzetközi szinten is jegyzik
és a fővárosi mellett ez az egyetlen hazai reptér, ahol folyamatosan menetrend-szerinti nemzetközi járatok közlekednek. Várhatóan komoly fejlesztések előtt áll a debreceni légikikötő, de jelenleg a forgalma brutálisan elmarad a budapestitől.
Még a járvány előtt, 2019-ben a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér forgalma meghaladta a 16 milliót, még a debreceni reptéré épphogy csak átlépte a 600 ezret.
(Borítókép: Budapest Airport)