A reprezentatív felmérésből kiderül, hogy a járvány harmadik hulláma idején már bátrabban mentünk boltba és szemben az első hullám 80 százalékos értékével, már majdnem mindenki hordott maszkot is, ám az üzletek látogatásának gyakorisága elmaradt a járványt megelőző időszaktól. Míg a járvány előtt a boltokat csak hetente egyszer látogatók száma a lakosság közel hatodát tette ki, addig a harmadik hullámban már az emberek két ötöde vásárolt ilyen gyakorisággal.
Az élelmiszerek vásárlása során továbbra is az íz és a minőség voltak a legfontosabbak, ám szemben az első hullámmal, csökkent az élelmiszerek tartósságának jelentősége.
A zöldségek, gyümölcsök, tojás és a fagyasztott termékek népszerűsége nőtt a legnagyobb mértékben, míg a gyorséttermi ételekből, rágcsákból, édességekből kevesebbet vásároltunk.
Az online bevásárlást egyre többen választották ugyan, de a válaszadók kétharmada továbbra sem rendelt még élelmiszert online és csak kevesebb mint 10 százaléka élt gyakran ezzel a lehetőséggel. Ráadásul azon megkérdezettek több mint fele, aki először a járvány alatt vásárolt online élelmiszert, úgy nyilatkozott, hogy ezt a gyakorlatot nem fogja folytatni.
Az online bevásárlásnál többen éltek az ételrendelés lehetőségével, a harmadik hullámban az emberek több mint ötöde gyakran élt a házhoz szállított étel lehetőségével. Az először a járvány alatt rendelők 40 százaléka azonban nem kívánja tartani ezt a szokást.
Az otthoni élelmiszertartalékok mennyisége nőtt, így 20 százalék körüli azok aránya, akik arról számoltak be, hogy a náluk található élelmiszerek mennyisége olyan sok, hogy lejárat előtt nem fog elfogyni, ugyanakkor csökkent azok aránya, akik ezt felajánlanák rászorulóknak.
A járvány első és harmadik hulláma között majdnem kétszer annyian híztak, mint ahányan fogytak és a magyar lakosság testtömege átlagosan további 30 dkg-mal gyarapodott tavaly tavasz óta.
Nem sikerült tehát lefaragni az első hullám idején felszedett 1 „karanténkilóból”, ám a súlygyarapodás üteme csökkent.
A járvánnyal kapcsolatos óvintézkedések terén a harmadik hullámban szinte csak a maszkviselés aránya növekedett, a többi óvintézkedés terén csökkent a lakossági fegyelem.
Fogyás, de most tényleg másként!
(Borítókép: 2021.03.06. Budapest. Nem voltak pánikvásárlások a lezárások előtti hétvégén. CBA áruház, élelmiszerbolt illusztráció a koronavírus-járvány harmadik hulláma miatti boltbezárások témájú cikkhez. (Havran Zoltán, Magyar Nemzet)