„Úgy akar feltűnni, hogy nem akar feltűnni: ez az old money öltözék legfontosabb ismérve – kezdi Tóth Bori divattervező. – Ez a beavatottak stílusa, pusztán egy szép szabásvonalból vagy az alapanyagból látszik, hogy minőségi darabot visel az illető – és nem azért, mert nagy betűkkel ráírták, hogy ez-egy-drága-márka. Akinek van hozzá szeme, az rögtön látja, hogy például melyik pulóver vagy zakó nem tömeggyártásban készült, azaz azt sugallja, hogy ezt hordani egy szűk kör privilégiuma.”
Alapdarabok kis csavarral
Ahogy a divattervező a Világgazdaságnak elmondta, egy old money gardróbban harsány divatszíneket soha nem találunk, itt főleg a bézs, a fekete, a fehér tónusai jellemzőek. A ruhadarabok szabásmintái nem szezonokhoz kötődnek, és bármilyen évszakban tökéletes viseletet jelentenek, hiszen egymással jól kombinálható alapdarabok. Az ingekben, blúzokban, nadrágokban persze nemi rafinériát elrejthetnek a tervezők, hiszen a különleges szabászati megoldások együtt járnak a magas minőséggel, de az öltözékek sosem akarnak kirívókká válni.
Egy-egy dizájnerdarabbal kiegészíthető ez az alapvetően visszafogott stílusú öltözködés, de azzal sem szabad túlzásba esni, így inkább egy izgalmasabb blúzban, kendőben, ékszerben, táskában gondolkodnak a leggazdagabbak. A kivétel az estélyi ruha, ám az sem lehet soha rikító sárga vagy rózsaszín.
Zakó kétmillió forintért
Az old money stílus – ahogy a TikTok is mutatja – ma egyre népszerűbb az egészen fiatalok, a Z-generáció képviselői között. Nem véletlen, hogy a fast fashion márkák kínálatában már kaphatók élére vasalt nadrágok, zakók, blúzok, „Chanel-blézerek”, amelyek elérhető ára a fiataloknak is hozzáférhetővé teszi a leggazdagabbak stílusát – legalábbis annak olcsó másolását.
„Szerintem ez egy divathullám, amit a fiatalok éppen felkaptak – köszönhetően akár olyan népszerű sorozatoknak, mint a Succession (Öröklés). De ez a stílus évtizedek óta létezik, és létezni is fog, hiszen olyan régi, tehetős családok tartják fenn, amelyek tagjai soha nem is öltöztek másképp, mert már a nagymamájukon is ezeket a darabokat látták, és ezer éve járnak ugyanahhoz a szabóhoz, divatházhoz. A stílus lényege pont az időtlenség. Épp ezért lehet biztos befektetésként kezelni egy Yves Saint Laurent- vagy egy Chanel-zakót, egy kézzel készült bőrcipőt. Egy ötezer dolláros (közel kétmillió forintos) zakó tíz vagy húsz év múlva is zakó lesz, ráadásul örök garancia jár rá. Tegyük hozzá, az igazi luxust még csak nem is ezek a márkák – mint a Prada vagy a Gucci – képviselik, hanem azok a méretes szabóságok vagy cipőkészítő manufaktúrák, amelyeknek az átlagember nem ismeri a nevét.
Minderről bővebben itt olvashat.
Nyitókép: Getty Images