Hivatalos: Lázár János bejelentette, mennyibe kerül az egynapos autópálya-matrica

Hírek
Kiderült, hány forintban állapította meg a kormány a legújabb úthasználati jogosultság, az egynapos autópálya-matrica árát.

Elárulta a legfontosabb részleteket Lázár János a jövőre bevezetésre kerülő egynapos autópálya-matricáról – írja a Hvg.hu. Ez egy uniós kötelezettség, minden tagállamnak alkalmaznia kell.

Kiderült a legújabb úthasználati jogosultság ára és bevezetésének határideje is. Az egynapos autópálya-matricáról a Világgazdaság is írt korábban. A nyár óta lehet tudni, hogy a kormány valóban bevezeti jövőre az egynapos autópálya-matricát. Akkor az Építési is Közlekedési Minisztérium (ÉKM) arról tájékoztatta lapunkat, hogy a bevezetés határideje 2024. március 25. Ezt a dátumot az Európai Parlament és a Tanács Eurovignetta irányelve szabta meg.

Ugyanakkor eddig az nem volt ismert, hogy ennek átültetése a magyar útdíjrendszerbe pontosan mikor esedékes. Merthogy sem az egynapos használati jogosultság áráról, sem a hazai bevezetés pontos dátumáról nem született még döntés. Ez viszont már a múlt, ugyanis Lázár János hétfőn az éves bizottsági meghallgatásán az Országgyűlésben bejelentette, hogy az egynapos autópálya-matrica 2024. március 1-jén érkezik, és 5150 forintba fog kerülni.

Hogyan számolták ki, mennyibe kerül az egynapos autópálya-matrica?
Ez tehát az jelenti, hogy a végső határidőnél valamivel hamarabb elérhetővé válik a termék Magyarországon. Ez nem számít meglepetésnek, még akkor sem, hogy előzetesen az is felmerült, hogy mivel a rendszerben van némi időbeli rugalmasság, majd csak valamikor 2024 második felében élesedik az egynapos jogosultság idehaza. Ez a forgatókönyv tehát nem igazolódott be.

Az árban sincs semmi meglepő, a Világgazdaság korábbi számításai is azt vetítették előre, hogy 5100 forint környékén alakulhat a 24 órás autópálya-engedély ára. Ez azért volt prognosztizálható, mert az Eurovignetta irányelvben lefektették a kereteit, hogyan kell árazni az egynapos matricát. A személyautók (D1) esetében a fő szabály a következő: az ára nem haladhatja meg az éves jogosultság 9 százalékát. A másik fontos szempont, hogy a vonatkozó jogszabály szerint az útdíj mértéke inflációkövető.

A cikk teljes terjedelemben a Világgazdaság oldalán olvasható

Ezek is érdekelhetnek

További híreink