A 2010 előtti időszakban jelentős karbantartási lemaradás halmozódott fel a 32 ezer kilométeres országos közúthálózaton. A kormány komoly, célirányos erőfeszítéseket tett a közutak rendszeres felújítása érdekében.
Az elmúlt évtizedben több mint 6000 kilométernyi útszakaszon elvégzett beavatkozások összértéke 755 milliárd forint volt.
A 2016-ban elindított Komplex Útfelújítási Program költségeit teljes egészében hazai forrás fedezi. A magyar költségvetés finanszírozza a Magyar Falu Program kistelepülési utak rendbetételét támogató elemének kiadásait is. A Terület- és Településfejlesztési Operatív Program keretében uniós társfinanszírozással zajlanak a helyi igényekhez igazodó beavatkozások.
A három útfelújítási program 2016 és 2020 között 280 milliárd forintból több mint 900 útszakasz szolgáltatási színvonalát javítja több mint 2400 kilométeren.
A legrégebben elkészült és legforgalmasabb autópálya-szakaszokon az elmúlt években a fokozott elhasználódás jeleit lehetett tapasztalni. A kormány ezért 2018 óta hazai forrásból támogatja a legnagyobb terhelésnek kitett sztrádák felújítását. Az M1 és M7 autópályákon összesen mintegy 33 milliárd forintból történtek korszerűsítések több mint 110 pályakilométeren.
Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár elmondta: Az M1 felújítása tavaly minden eddiginél nagyobb volumenben folytatódott. A mintegy 25 milliárd forintos beruházás a forgalom folyamatos fenntartása, a bevált gyakorlatnak bizonyult sávelhúzásos terelés mellett valósult meg. Budapest és Tatabánya között mindkét irányban összesen 71 pályakilométernyi szakasz újult meg, a munkálatokkal idén ősszel végzett a kivitelező. Az autópályát október végétől újra korlátozás nélkül, jó minőségben, biztonságosan használhatják a közlekedők.
Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója kiemelte: A járványhelyzet idén mindenkit komoly kihívás elé állított, azonban a közúti felújítások nem álltak meg. A munkák zavarmentes folytatása kiváló szakembereinken túl a kormány által rendelkezésünkre bocsátott jelentős anyagi forrásoknak is köszönhető. A nehezített pálya ellenére 2020-ban országszerte látványos eredményeket sikerült elérnünk nemcsak a gyorsforgalmi utakon, hanem számos mellékúti szakaszon is.
(Borítókép: Utolsó kopóréteg terítése, hengerelése, tömörítése az M35-ös autópályán. (MTVA/Bizományosi: Oláh Tibor)