Budapesti központtal erősítené meg szerszámgép-kereskedői pozícióit a magyar, a román és a bolgár piacon a több mint 200 éve alapított, svájci tőzsdén jegyzett Georg Fischer AG. A régiós vezető, Szabó Gábor úgy véli, a folyamatos változás elengedhetetlen része a hosszú távon sikeres iparvállalatok életének.
Nagy múltú gép- és ipari berendezésgyártó svájci vállalat vetheti meg a lábát Magyarországon, ugyanis budapesti fióktelepet nyitott a Goerg Fischer AG (GF),
amelyet 1802-ben alapítottak, 1903 óta pedig a zürichi tőzsdén jegyzik. Azzal kezdődött a cég története, hogy az akkor 29 éves Johann Conrad Fischer vásárolt egy vízhajtású malmot a svájci Schaffhausen közelében. A malmot rézolvasztó üzemként használta, aztán jöttek az acélöntvények, az autóipari alkatrészek, a textilipari gépgyártás, a szikraforgácsolás, majd a műanyag csőrendszerek. A ma már 33 országban 142 céggel jelenlévő konszern több mint 3,7 milliárd svájci frank éves árbevételt és csaknem 15 ezer alkalmazottat is fel tud mutatni.
Lenyűgöző történet a Georg Fischeré, a több mint 200 éves időutazás az ékes bizonyítéka annak, hogy a folyamatos változás elengedhetetlen minden olyan ipari vállalat számára, amely hosszú távon sikeres akar maradni
– mondta a Figyelőnek Szabó Gábor, a cégcsoport három részlege közül a GF Machining Solutions Magyarországért, Romániáért és Bulgáriáért felelős vezetője.
Bár a patinás svájci cég önálló képviseletet csak 2019 augusztusa óta tart fenn hazánkban, a szakember felidézte, hogy a korábbi viszonteladói partnerség révén az első általuk forgalmazott gépek már több mint 30 éve vannak jelen itthon. Most viszont már budapesti központtal építik fel a román és a bolgár piacot is.
A GFMS portfóliójába elsősorban a maró, huzalos és tömbös szikraforgácsoló gépek tartoznak, de megtalálható a kínálatban a lézeres textúrázás és mikromegmunkálás, az additív gyártás, illetve számos automatizálási és digitalizációs megoldás.
Az első teljes, koronavírus-járvánnyal terhelt 2020-as üzleti évünkben egymilliárd forint feletti forgalmat zártunk, az idén és jövőre pedig a magasabb bázison is 20-25 százalékos növekedést tervezünk – mondta Szabó Gábor, hozzátéve, hogy a szektorra sok esetben 5-8 százalékos árbevétel-arányos eredmény a jellemző, ők azonban igyekeznek 15 százalék felett maradni. Azt a célt tűzte ki, hogy 2022-re az övék legyen a magyar piac legmeghatározóbb szerszámgép-kereskedője és –szervize.
Fontosak a nagyvállalati ügyfelek, de a cégvezető azt tartja egészséges aránynak, ha a megrendelések darabszámában és értékében 80 százalék feletti a kkv-szektor túlsúlya, s ez már most is így van.
Az üzleti modelljük úgy épül fel, hogy a vállalkozás akkor is közel nullszaldós legyen, ha a szerszámgépeladás jelentősen lecsökken, hiszen jóval több, mint kiegészítő tevékenység esetükben a szervizszolgáltatás, az alkatrészellátás, a kopó- és fogyóeszközök szállítása, az oktatás és alkalmazástechnika. Mégis úgy alakult, hogy 2020-ban a GF hazai fióktelepe révén annyi berendezés talált gazdára, ami a piac méretéhez képest európai összevetésben is kiemelkedő, ezzel együtt az értékesítésből, illetve a szolgáltatásokból származó bevételek kiegyenlítetten, 50-50 százalék körül alakultak.
A kínálatban ugyanúgy vannak 70 ezer eurós eszközök, mint 1,5-2 millió eurós csúcsgépek, de az átlageladás darabonként 190 ezer euró körül mozgott.
Szabó Gábor szerint azok a megrendelőik érezhetik nyeregben magukat, akik több lábon állnak, legfeljebb a teljes árbevételük ötöde függ egyetlen partnertől. Úgy véli, ez a komplett magyar gazdaságra is igaz, vagyis nem szerencsés, ha mindenki autóipari beszállító akar lenni, miközben ott van például az orvostechnikai eszközgyártás is. A régiós vezető szerint a hazai kis- és középvállalkozások többsége tisztában van a hatékonyság és a versenyképesség növelésének előnyeivel, ami gyakran technológiai korszerűsítéssel érhető el, de ha nem lennének pályázati források, sokkal jobban meggondolnák, bele merjenek-e vágni.
(Borítókép: Georg Fischer AG)