Ha sok a tanulnivaló, az a baj, ha csökken a tantárgyak száma, az a baj

Hírek
Sajtóhírek szerint a megújuló Nemzeti Alaptanterv alkotói felhagytak a toldozgatás-foltozgatás korábbi gyakorlatával, és markáns, előremutató változtatásokkal rukkolnak elő. A természettudományos tantárgyak integrálása kifejezetten jó irány, szabad örülni!  

Izgatottan várja az új NAT-ot a teljes hazai sajtó, szivárog is belőle néhány részlet a „független” újságírókhoz. Ne legyenek kétségeink, nem azért várják, mert annyira elkötelezettek az oktatás javítása iránt, hanem azért, hogy ízekre szedhessék, lejárassák, hiteltelenítsék. Az Orbán-fóbia nevű tünetegyüttes legjellemzőbb szimptómája, hogy azt kell hazudni, minden rossz, amit ez a kormány kitalál/tervez/elkezd/befejez. Különösen igaz ez az oktatásra, ott minden egyes nemzetközi diákolimpiai éremeső után hosszasan kell bizonygatni, hogy a Facebookot egyelőre csak verbálisan letaglózó macsétás kislánynak nem egyenlőek az esélyei, pedig szüleinek minden vágya, hogy diplomát szerezzen.

Szóval kiderült, hogy a felső tagozaton az angolszász gyakorlathoz hasonlóan a természettudományos ismereteket egy tárgy fogja feldolgozni, egyfajta science jellegű panel. Ezzel a biológia, kémia, fizika vonódik egybe, csökken a heti óraszám meg a tananyag is. Ha sikerül ehhez egy jó tankönyvet írni, átvenni, adaptálni, akkor ez kifejezetten nagy előrelépés a modern pedagógia felé. Hogy reagál erre a „függetlenhaladószakértő” sajtó? Azt írja: elsorvasztják. Eddig azon ríttak, hogy túlterheltek a gyerekek, Molnár Áron rapbe szedte, hogy gnocchi készítést kell tanítani, nem a Pitagorasz-tételt. Most akkor sok a tananyag, vagy nem? Csökkenteni kell, vagy nem? Mintha zavar lenne a szakértésben a baloldali galaxisban.

Bizony, az ominózus tétel Krug Emíliának is megakadt a torkán. Nem maga a bizonyítás, arra talán még emlékszik, viszont feltette a nyárutó legostobább kérdését ma reggel az ATV-n, konkrétan azt, mondja már meg valaki, hogyan lehet keresztény szellemben tanítani a Pitagorasz-tételt? Arca átszellemült a felháborodástól, szinte látta maga előtt, ahogy a rózsafüzért morzsolgatva a háromszög helyett a Szentháromság dimenziójában kell felírni  szegény gyerekeknek. Az ijesztette meg ennyire Emíliát, hogy a kormány elképzelése szerint lesznek világi és egyházi tankönyvek. Csak szólok, a magyar oktatás ezen a két lábon áll, ezek közül választhatnak az állampolgárok.

Mivel hatalmas a sötétség a fejekben, magyarázzuk el a nyugtalankodó Emíliának is, hogy a matematika az egyházi iskolákban is matematika. Ezekben az iskolákban a nevelés folyik keresztény szellemben, az oktatás meg a NAT szerint halad. Ha egyszer elmenne egy egyházi iskolában, merem állítani, megnyugodna, nem a Bibliát magolják kukoricán térdepelve egész nap ott se. Azt a kérdést viszont nyugodtan feltehetjük, minek beszélnek oktatásról olyan műsorvezetők, akiknek láthatóan fogalma sincsen róla, mert ez egy kifejezetten releváns kérdés.

Nagyjából hasonló színvonalú és mélységű véleményeket várhatunk az új Nemzeti Alaptantervről, a rosszindulat a legmagasabb fordulatszámon fog pörögni, az pedig rémesen megnehezíti a következetességet. Mert ha csökkentik a tananyagot, az elbutítás, ha nem változtatnak, az megnyomorítás, ha sok lesz az új elem, akkor az kísérletezés a gyerekekkel, ha sok marad a régiből, akkor az 19. század konzerválása. Semmi soha nem jó annak, akinek semmi sem érték.  Semmi soha nem jó, ha nem az szdsz-es holdudvarhoz kötődő oktatási szakértők fújják a passzátszelet. Mert róluk mondta ki a balliberális kánon, hogy csak ők a szakértők, nekik kell megmondani, mi a korszerű oktatás. Persze sértettek, mert rég nem rúghatnak labdába. Ezt a balliberális istállóban nagyon nehéz feldolgozni, nem kenyerük se a tolerancia, se a véleményszabadság, viseltessünk csekély megértéssel, mert hiszti az biztosan lesz NAT-ügyben, nagy hangon.

Borítókép: Diákok jelentkeznek órán a zuglói Csanád Árpád Általános Iskola, Sportiskola, Középiskola és Pedagógiai Intézetben 2013. június 6-án. (MTI Fotó: Máthé Zoltán)

Ezek is érdekelhetnek

További híreink