Kapitány István elmondta, hogy a járvány kitörés során “operatív törzset” állítottak fel, amelyben 80 országból 150 ember vett részt. Az olajmulti aktív hálózatépítésben van a járvány által először sújtott Wuhan tartományban, így az ottani tapasztalatokat felhasználva, globálisan is alkalmazható protokollt alkottak meg a vásárlók és munkavállalóik védelmére.
A menedzser szerint a válságból tanulni lehetett és kellett. A krízis előtt az egész hálózatban, globálisan mindössze 50 kút vállalt házhoz szállítást. Most számuk már 4 ezerre emelkedett. Áprilisban a globális forgalom 50 százalékkal esett az előző évhez képest, de volt olyan ország, ahol 80 százalék volt a visszaesés mértéke. Ezzel párhuzamosan a shopok kereskedelmi forgalma nem csökkent, a kevesebb vevő többet vásárolt.
Az energia átmenet újfajta motorokat hoz és újfajta mobilitást hoz a világba. A mostani trend a bioüzemanyagok irányába mutat, amelyeket a fosszilis üzemanyagokhoz lehet keverni. Ezek jelentős szerepet játszanak majd az energia átmenetben, hiszen csökkenteni kell a széndioxid kibocsátást. Az ehhez szükséges technológiák és alapanyagok már rendelkezésre állnak.
A közúti árufuvarozásnál várhatóan a cseppfolyós gáz, az LNG váltja fel a dízelt. A személyszállításban a világon 6 millió elektromos autó fut az összesen körülbelül egymilliárd gépjárműből. A Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) előrejelzése alapján 2040-re 2 milliárd gépjármű lesz a világon, ami a duplája a jelenlegi szintnek. Az ő várakozásaik szerint 400-600 millió elektromos autó lesz. Vagyis még mindig lesz több mint egymilliárd fosszilis üzemanyagot használó jármű. Kapitány magánvéleménye szerint azonban ennél gyorsabb lesz az átmenet, mert nagyon erős a vásárlói igény.
A teljes interjú a Figyelő 2020/33. számában olvasható
(Borítókép: Kapitány István – fotó: Fürjes Viktória)