Ha egy országúton gyorsan megyünk és egy iskolásokat szállító busz hirtelen elénk kanyarodik – és történetesen önvezető autóban ülünk –, akkor a járművünket vezető robotnak igen súlyos morális döntést kell meghoznia – méghozzá mi helyettünk. Tegyük fel, hogy fékezésre már nincs elég idő. Mit tehet ilyenkor a robot?
Egy: vezesse az autót az árokba, megölve minket, azaz a sofőrt (és esetleges utasait), de megmentve az iskolásokat?
Kettő: rántsa el a kormányt és száguldjon a szemközti sávba, ahol ránk és a velünk szembe száguldókra is jó eséllyel halál, de legalábbis igen súlyos baleset vár, miközben a busz utasai túlélnek.
Három: rohanjon bele a buszba, így gyerekek halhatnak meg, velünk együtt?
Az ilyen „feladványoknak” csak rossz és még rosszabb megoldásuk lehetséges, ahogy ez a való életben is előfordul. A nagy kérdés, hogyan döntsön ilyenkor a mesterséges intelligencia. Mi alapján rangsoroljon? Kinek az élete, testi épsége fontosabb? Hogyan kalkulálja a túlélési valószínűségeket? Úgy mint egy sofőr? Vagy mint egy felelős robot? Kiért felelős? Dönthet egyáltalán egy robot életről és halálról? És még folytathatnánk a kérdések sorát.
E súlyok kérdéseket még tovább bonyolítja, hogy pár éven belül a hagyományos autók is felokosíthatók leszek. Egy friss hír szerint a torontói X-Matik nevű startup egy olyan megoldást fejleszt, amely már úgynevezett második fokozatú önvezetést tud, azaz a vezető leveheti a kezeit kormányról menet közben. Ráadásul a LaneCruise nevű rendszer csak mintegy félmillió forintba kerül, ráadásul bármilyen autóba beépíthető, amelyeknél a kormányzás és a pedálok jeleit elektronikusan továbbítják a beavatkozó egységek felé – rengeteg modern autó ilyen. Az átalakító csomagban kamerák, kontrollerek és a szükséges szoftverek mellett egy képernyőt találunk. Az önvezető rendszer nem csak leolvassa, de értelmezi is a táblákat az úton lévő jeleket és valós időben figyeli a jármű környezetét, minden gyalogost és járművet érzékel – ígérik a fejlesztők. Az első kétszáz darab tesztkészüléket már le is szállították. Más kérdés, hogy a jogszabályok még a teszteket sem mindenütt teszik lehetővé, nemhogy e cucc használatát.
Borítófotó: motortrend.com