A magyar lakosok 62 százalékának van saját gépkocsija, viszont csupán egy százalékuk vezet környezetkímélő járművet. Napjainkban az árak mellett a kényelmi szempontok számítanak leginkább, így a kis hatótáv és a korlátozott töltési lehetőségek is visszatartják őket. A lakosság egyébként nemcsak a fogyasztáson, hanem a közlekedésen is spórol: ezt a benzinár és a szervizköltségek drasztikus emelkedése mellett az otthoni munkavégzés rohamléptékű terjedése is indokolja. Autózási szokásairól és az újabb, környezettudatos modellekkel kapcsolatos terveikről kérdezte a Generali Biztosító a friss reprezentatív kutatásában a 18-65 éves hazai lakosságot. A januári eredmények azt mutatják, hogy továbbra is autós nemzet vagyunk, a felnőttek 62 százaléka rendelkezik saját gépjárművel. A válaszokból kiderül, hogy bár a nemeket tekintve nincs jelentős különbség az autótulajdonosok között, leginkább az 50 év feletti városiak ülnek volán mögé (36 százalékuk), míg a 18-29 éves fiatalok (19 százaléka) és a budapestiek (16 százaléka) körében egyre kevésbé népszerű ez a közlekedési forma. Elektromos vagy hibrid autót továbbra is csak a magyarok 1 százaléka vezet, azonban az autósok közel ötöde akár a következő 1-2 évben is átváltana környezetkímélőbb megoldásokra, ha anyagilag ezt megtehetné.
Az autózáson is spórolnak a magyarok
Az elmúlt időszakban egyébként a közlekedés terén is összehúzták a nadrágszíjat a magyarok: a válaszadók 61 százaléka jóval ritkábban ült autóba az elmúlt hetekben. Ennek döntő okaként a megkérdezettek 64 százaléka a benzinár-emelkedést nevezte meg, de az alkatrészárak és a javítási költségek drasztikus növekedése is visszatartotta a lakosság 17 százalékát attól, hogy autóba üljön. A fővárosiak és a felsőfokú végzettségűek körében azonban egy másik fontos indok is megjelent a mérsékelt autóhasználattal kapcsolatban: ez pedig az otthoni munkavégzés. A válaszadók 10 százaléka ezt az opciót jelölte meg, ami nem csoda: a home office számos ágazatban tartósan is velünk maradt, a napi munkába-járást tehát megspórolhatják azok, akik számára elérhetővé tette a munkaadója ezt az opciót. A bizonytalan gazdasági helyzetben persze nem meglepő, hogy sokan alternatív megoldásokon gondolkodnak, és komolyan fontolgatják, hogy hamarosan inkább elektromos vagy hibrid járművet vásárolnak. A Generali tavalyi kutatásának eredményeihez hasonlóan idén is a környezettudatosságot (a válaszadók 71 százaléka) és az üzemanyagárakat (70 százalékuk) nevezték meg a váltás legfőbb indokaként, de 2022-ben még sokkal kisebb súllyal esett a latba a benzindrágulás (mindössze 53 százalékos arányban), vagyis az elmúlt évben tapasztalt drasztikus áremelkedés egyre jobban aggasztja az autósokat. Az elektromos vagy hidrid modelleket egyébként főként a 18-29 év közötti fiatalok, illetve a Budapesten élők és a felsőfokú végzettségűek keresik, és a váltásnál új szempontként az is felbukkant, hogy az emberek divatosnak és menőnek tartják a környezettudatos közlekedési formákat (22 százalékuk nyilatkozott így).
A töltési lehetőségeket bővíteni kellene
A klasszikus meghajtású modellekhez ragaszkodó autósok az anyagiak mellett főként a kis hatótávok (a válaszadók 57 százaléka ) miatt nem gondolkodnak a váltásban, a válaszadók fele szerint nehéz lenne megoldani a töltést is, miközben 48 százalékuk egyszerűen a hagyományos autó-modellek híve. A kereskedők is hasonlóan látják a jelenlegi gépjárműpiacot, de még a visszatartó tényezők mellett is egyre nagyobb érdeklődést tapasztalnak a zöld megoldások iránt. “Az ügyfeleink egyre inkább keresik a környezetbarát alternatívákat, így az elektromos és hibrid motorizáltsággal rendelkező modellek értékesítésének aránya egy év alatt mintegy 20 százalékról 25 százalékra nőtt. Bár a hagyományos hajtáslánchoz képest jellemzően drágább modellekről beszélünk, szerencsére számos körülmény könnyíti meg a vásárlóink döntését. Így például a hibrid modellek akár 80-90 kilométeres hatótávval is rendelkezhetnek, ez pedig már reális lehetőség akár a teljes agglomerációból a munkába- és hazajutásra, emellett az elektromos modellek is egyre inkább kompromisszummentes utazást biztosítanak. Céges autó választásakor ráadásul sok helyen már csak zöld rendszámos autót engedélyeznek” – mondja Szira Roland, a Wallis Motor BMW üzletágvezetője.
A válaszokból kiindulva a Generali is úgy látja, hogy a hazai autósok kicsit tartanak az ismeretlentől és úgy érzik biztonságban magukat, ha a kockázatok széles körére szabott casco biztosítást kötnek az elektromos modellek vásárlásakor. “A leggyakoribb járműkárok – törések, lopások, viharkárok, jégverés – persze a környezetkímélő modelleket sem kerülik el, viszont számos olyan kockázat is fenyegeti őket, melyekre a hagyományos meghajtású autót vezetők nem is gondolnak” – mondja Szikszai József, a Generali Biztosító kárrendezési területének vezetője. Az elektromos modellekre kötött casco biztosítás térít akkor is, ha az akkumulátor balesetben sérül, törik vagy tűzben sérül, ha az akkumulátort ellopják, vagy, ha a töltőkábel tűzben, viharban tönkremegy, vagy a falitöltőt betöréskor eltulajdonítják, illetve töltés közben ellopják a töltőkábelt. “ A 0-24 órás asszisztencia szolgáltatások igen hasznosak. Ha az akkumulátor meghibásodik vagy lemerül, ekkor szervizbe vagy töltő állomásra szállítjuk az autót. A műszaki hiba és a defekt assistance szolgáltatás a helyszíni javítás vagy autómentős szállítás mellett akkor praktikus, ha segítségre van szükség a hazaut megszervezésekor, vagy az autó meghibásodása esetén” – jelezte Szikszai József.
Borítókép: Penovác Károly Veszprém Megyei Napló