Fontos a lízing szerepe az újraindításban

Hírek Tóth Balázs
Bár a járvány a gazdaság szinte minden területét érintette, a Magyar Lízingszövetség tagvállalatai, vagyis a hazai lízingpiac továbbra is stabilan működik és készen áll arra, hogy finanszírozási oldalról hozzájáruljon a gazdaság újraindításához, valamint a fenntartható, körforgásos gazdaság kialakításához – mondta többek között a Figyelőnek adott interjújában a szövetség elnöke, Zs. Nagy István. Beszélt a lízingpiac kettős szerepéről, a hitelmoratórium hatásáról, a jármű- és autópiacról, illetve az államilag támogatott konstrukciókról.

– Nemrég választották meg a Magyar Lízingszövetség elnökének, a járvány miatt nem egy könnyű időszakban. Melyek voltak a legégetőbb feladatok az utóbbi hónapokban?

– Teljesen rendhagyó időszakból kezd kilábalni a hazai gazdaság, ezen belül a lízingpiac, hiszen korábban sosem volt példa arra, hogy olyan hirtelen leálljon a gazdaság, mint tavaly tavasszal, a járvány itthoni megjelenése után. A Magyar Lízingszövetségnek és a tagvállalatoknak a legfontosabb feladata, hogy a gazdaság újraindulásában főszerepet játszanak, rugalmas és költséghatékony konstrukciókkal, köztük pedig államilag támogatott finanszírozási megoldásokkal segítsék a vállalkozások fejlődését, növekedését, eszközbeszerzéseken keresztül. Ezen belül hozzájáruljanak az autó- és járműpiac, az agrárgépek, az egyéb gépek és termelőeszközök piacának élénküléséhez. Közben persze az is fontos, hogy a hiteltörlesztési moratórium lehetőségével élő embereket és cégeket felkészítsük a moratórium utáni időszakra.

– A fizetési halasztás a jelenlegi szabályok szerint szeptember végéig lesz érvényben. Ez milyen hatással volt a lízingpiacra?

– A Magyar Lízingszövetség tagvállalatai már a moratórium bevezetésekor jelezték, hogy nagyon fontos lépésről van szó, amely időt ad az érintetteknek a nehéz időszak átvészelésére. Fontos azonban, hogy ez egy haladékot jelent, a törlesztést a moratórium lejárta után újból meg kell kezdeni. Minden lízingcég azt tanácsolta, hogy azon cégek és magánszemélyek, akik a járvány okozta nehéz helyzet ellenére tudják fizetni a havi díjakat, azok tegyék meg. Továbbra is ezt javasoljuk a lízingszerződéssel rendelkezőknek. Visszatérve a lízingpiaci teljesítményre, fontos, hogy bár a járvány nagyon kedvezőtlen hatással volt a magyar gazdaságra, az idei első negyedévben a Magyar Lízingszövetség tagvállalatai összességében a vártnál jobb eredményt értek el, de érdemes a részleteket is kiemelni, mivel a különböző szegmensek eltérően teljesítettek.

– Ez mit jelent?

– Az év első három hónapjában a finanszírozott összeg – ami megfelel az új kihelyezések összegének – több mint 160 milliárd forintot tett ki, ez 14 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi szintet, amely a kezdődő járvány miatt már nem volt olyan kedvező, mint a korábbi esztendőkben. Az összegben látott növekedés ellenére a Magyar Lízingszövetség tagvállalatai 20 ezer új lízingszerződést kötöttek az idei első negyedévben, körülbelül ugyanannyit, mint egy esztendővel korábban. A finanszírozott összeg emelkedése tehát nem a piacbővülésnek, hanem elsősorban az új autók, járművek, gépek árának emelkedésével magyarázható. Ugyanakkor a szerződések számának stagnálása azt jelzi, hogy stabil maradt a lízingpiaci teljesítmény.

– Ha már a gépjárműveknél tartunk, mi a helyzet az autó- és járműpiacon?

– A járványhatás miatt tavaly visszaestek az eladások nemzetközi szinten és a magyar piacon is. Az uniós piacokon kevesebb mint 10 millió új személyautó kelt el, ez 24 százalékos visszaesést jelent. Magyarországon közel 20 százalékkal csökkentek az eladások, alig több mint 128 ezer új autó talált gazdára. Az idén már kezd magára találni a piac, idehaza közel 65 ezer személygépkocsi kelt el 2021 első hat hónapjában, ez éves szinten 16 százalékos bővülésnek felel meg, ám több mint 10 százalékkal elmarad a járvány előtti, 2019 első hat hónapjában látott eladásoktól. Látni kell, hogy a kereslet még nem tért vissza a korábbi, a pandémia előtti szintre, ráadásul a járvány miatt akadoznak az autószállítások, részben a globális csip és bizonyos alapanyagok hiánya miatt. A magyar piacról el lehet mondani, hogy elsősorban a magánszemélyeknél esett vissza a kereslet, ami nem meglepő, a pandémia miatt óvatosabbak a háztartások, azaz a jelentősebb kiadásokat visszafogták. A gépjárműpiaci tendenciák pedig természetesen hatással vannak a gépkocsi-finanszírozásra is, így az autólízing-szerződések darabszáma még elmarad a járvány előtti szintektől.

– Azért az államilag támogatott programok, így a nagycsaládosok gép-ko-csi-vá-sár-lási kedvezménye és a villanyautó-pályázatok segítenek az autó- és lízingpiacnak?

– A Magyar Lízingszövetség üdvözölte ezeket a megoldásokat, és minden olyan konstrukciót támogat, amely hozzájárul a magyar autópark korszerűsödéséhez. A nagycsaládosok gépjárművásárlási programjában – amely az idén júliusban túl volt a második évén – a lízing fontos szerepet kapott. Ezt jelzi, hogy az elmúlt két esztendő során közel 7 ezer szerződést kötöttek a program keretében, az egy hétüléses új autóra jutó átlagos finanszírozott összeg pedig meghaladta a 3 millió forintot. Érdemes kiemelni, hogy az igénylések nagyon magas arányban kapnak zöld utat, a benyújtott kérelmek 95 százalékából végül lízingszerződés lesz.

– A támogatott konstrukciók nemcsak az autópiacon, hanem a többi területen is segítették a lízingpiacot, látványos eredmények születtek az MNB NHP Fix (Növekedési Hitelprogram) és az NHP Hajrá keretében, ám ezek a konstrukciók kifutnak. Ez milyen hatással lesz a lízingpiacra és az eszközfinanszírozásra?

– Az NHP valóban nagyon fontos szerepet játszott abban, hogy az elmúlt években kedvező feltételekkel finanszírozhassák a fejlesztéseiket, beruházásaikat a cégek.

Kiemelkedő volt például az NHP szerepe az agrárgép- és a haszongépjármű-finanszírozásban, de a többi területen is magas volt az aránya. Mindez azonban fordítva is elmondható: az NHP Hajrában a lízing részesedése a beruházási célú kihelyezésekben közel 21 százalék, ha pedig a darabszámokat tekintjük, egészen kiemelkedő: 71 százalékos. Amennyiben az összes hitelcélt, tehát a forgóeszköz-finanszírozást is figyelembe vesszük akkor 31 százalékos az arány. Ez annak köszönhető, hogy a lízing különösen a kisebb cégek alacsonyabb mértékű finanszírozási igényét fedi le igen sikeresen. Úgy látjuk, hogy a gazdaság járvány utáni újraindításában fontos szerepet kapnak a támogatott lízingkonstrukciók. Az EXIM Bank államilag támogatott konstrukcióinak a köre bővült, és ezeket egyre szélesebb ügyfélkörhöz tudják eljuttatni a lízingtagvállalataink. Az államilag támogatott különböző EXIM-lízingkonstrukciók az elmúlt években több 10 milliárd forintos finanszírozási összeggel segítették az érintett vállalkozások fejlődését. Kiemelkedő eredménynek tartom, hogy a Magyar Lízingszövetség és a KAVOSZ Zrt. együttműködésének eredményeként a Széchenyi Kártya Újraindítási Programon belül most először a lízingkonstrukciók is elérhetők lesznek, a Széchenyi Lízingkártya pedig szeptembertől. A Magyar Lízingszövetségnél abban bízunk, hogy az új konstrukciók segítségével fokozódik a vállalkozások fejlesztési, beruházási kedve, amire nagy szükség van a járvány utáni tartós fellendülés megalapozásában.

– Persze a növekedés nagyon fontos, ahogy a fenntarthatóság is, nemzetközi és magyarországi szinten egyre inkább a fókuszba kerülnek a zöldmegoldások. A lízingpiac milyen lépésekkel készül?

– A külföldi, valamint a hazai lízingcégek, így a Magyar Lízingszövetség régóta igyekszik minden lehetséges eszközzel segíteni a fenntartható gazdaság kialakítását. Példaként említhető, hogy többek között ezért is támogatunk minden olyan lépést, amely hozzájárul a magyar járműpark megfiatalodásához, vagyis hogy egyre több korszerű, alacsony vagy zéró károsanyag-kibocsátású jármű kerüljön a magyar utakra.

Itt érdemes kiemelni azt, amit korábban említettem, hogy a lízing univerzális eszközfinanszírozási megoldást jelent, azaz a járművektől kezdve szinte bármilyen gép vagy termelőeszköz beszerzésénél az egyik legjobb alternatíva.

Úgy gondoljuk, hogy a lízingfinanszírozásnak különleges, kettős szerepe van a gazdaságban. Egyrészt a lízingkonstrukciók segítségével beszerzett különböző eszközök – a járművek mellett agrár-, építőipari és egyéb gépek – hatékonyabbá, jövedelmezőbbé teszik a cégek működését, ezáltal hozzájárulnak a növekedésükhöz. Másrészt így korszerű eszközök jelennek meg a gazdaságban, vagyis a lízingkonstrukciók, pontosabban az azokon keresztül beszerzett eszközök hozzájárulnak az alacsonyabb károsanyag-kibocsátáshoz, a fenntarthatósághoz, többek között az elavult gépek cseréjének köszönhetően. Itt érdemes azt is kiemelni, hogy a lízingcégeknek szintén az az érdeke, hogy a legmodernebb technológiát képviselő eszközöket tartsanak a portfóliójukban, hiszen az értékállóságuk – ezen keresztül a fedezeti értékük – mellett a jövedelemtermelő képességük is jobb, mint a régebbi, elavult gépeké. A szövetségen belül megkezdődött az a munka, amelynek eredményeként ez az érdekképviselet a jövőben még erősebbé válhat. Úgy látjuk, nagy lökést adhatna ennek a folyamatnak egy államilag támogatott, úgynevezett zöldlízing-konstrukció, amely fenntartható eszközök beszerzéséhez biztosítana kedvezményes forrást a cégeknek.

– Rövid és hosszabb távon mire számít?

– Összességében a járványhatás még érezhető bizonytalanságot okoz, de a Magyar Lízingszövetség tagvállalatai készen állak arra, hogy főszerepet játsszanak a gazdaság fellendítésében, a beruházások fejlődésében, valamint a korszerű eszközök térnyerésében. Ezzel pedig támaszt adnak a tartós gazdasági fejlődéshez úgy, hogy a világszerte egyre jobban fókuszba kerülő fenntarthatósági szempontok is érvényesülhetnek.

Az interjú a Figyelő legújabb számában került publikálásra.

(Borítókép: PuzzlePix/Shutterstock)

További híreink