Hozzátette: a tervek szerint 2030-ra Magyarországon 15 ezer kilométer épített és kijelölt kerékpárút lesz a mostani 9100 kilométerrel szemben.
Cseresnyés Péter elmondta, a magyar lakosság körében a kerékpárt fő közlekedési eszközként használók aránya a legfrissebb európai adatok szerint mostanra 22 százalékra emelkedett a korábbi évek 19 százaléka után, ezzel Magyarország az Európai Unióban Hollandiával és Dániával együtt az első három ország között szerepel.
Az államtitkár hangsúlyozta, hogy 2010 óta mintegy 1250 kilométer új kerékpáros útvonal fejlesztése történt meg Magyarországon.
Ismertette, hogy a Balatoni Bringakör komplex felújításának első üteme a napokban befejeződik 670 millió forint felhasználásával. Az első ütemben a 220 kilométeres teljes brigakörből 42 kilométeren megerősítették és javították az burkolatot, több tájékoztató táblát helyeztek ki. Augusztus második felében folytatódik a felújítás, önálló szakaszok épülnek, jellemzően 3 méter szélességben. A további ütemekben előreláthatóan 2021 tavaszáig teljesen megújul a Balatoni Brigakör – közölte.
Az infrastruktúra-fejlesztéssel párhuzamosan bővítik a kerékpáros szolgáltatásokat a Balaton környékén. Példaként említette, hogy a Magyar Kerékpáros Szövetség bevonásával 1,2 milliárd forint uniós támogatással 800 kilométer túraútvonalat jelölnek ki a térségben, és három nagyobb kerékpáros szolgáltató központot hoznak létre a Balatoni Bringakör mentén, Balatonfüreden, Keszthelyen és Balatonföldváron. A projekt megvalósítása már elkezdődött, a tervek szerint 2020 őszén fejeződik be. Hasonló szolgáltatás-fejlesztés lesz a további két kiemelt turisztikai térségben, Sopron-Fertő és a Felső-Tisza környékén – jelezte az államtitkár.
A Magyar Turisztikai Ügynökséggel közösen a kormány által biztosított 1,5 milliárd forint felhasználásával létrehozzák a balatoni közbringa rendszert is. Ez lenne Magyarországon a tizedik közösségi kerékpárkölcsönző hálózat, miután 2014 óta lezajlott fejlesztések nyomán ilyen rendszerek üzemelnek már Budapesten, Debrecenben, Esztergomban, Győrött, Hévízen, Kaposváron, Nagykanizsán, Szegeden és a Dráva mentén is – ismertette az államtitkár.
Cseresnyés Péter tájékoztatott arról, hogy még az idén megkezdődik a Budapest-Balaton közötti kerékpárút kivitelezése. A beruházás során mintegy 110 kilométer hosszúságú útvonal épül ki, jelentős részén 3 méter szélességű önálló kerékpárút épül, a további szakaszokat pedig alacsony forgalmú utakon, mezőgazdasági utakon jelölik ki. A beruházás távlati kapcsolódási lehetőséget teremt a horvát-szlovén kerékpárút hálózathoz.
Zajlik továbbá a Tiszafüred és Poroszló kerékpárút építése 4,2 milliárd forint központi költségvetési forrásból. Kiépül 6,6 kilométer kerékpárút, ezzel a Tisza-tavat teljesen körbe lehet majd kerékpározni. A fejlesztés várhatóan 2020 tavaszán fejeződik be. Épül a Tokaj és Rakamaz között a még hiányzó kerékpárúti szakasz, a Pomáz és Szentendre közti kerékpárút és a Hatvan-Apc kerékpárút.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium folyamatosan javítja a kerékpározás infrastrukturális feltételeit a településeken belül és a települések között is, biztonságos és kényelmes alternatívát kínálva az egyéni gépjárműhasználattal szemben – hangoztatta az államtitkár.
Borítókép és fotó: MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba