A Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány (BVK) 2015 óta rendszeresen szervez startup versenyeket Budapesten, amelyeknek győztesei Európa legjelentősebb innovációs rendezvényein mutatkozhatnak be. Az elmúlt években tíz Be Smart versenyt rendezett a BVK, és 41 delegáció keretében 175 startupnak biztosított megjelenési lehetőségeket olyan eseményeken, mint a lisszaboni Web Summit, a dublini Futurescope vagy a düsseldorfi Ruhr Summit.
Szalai Piroska, a BVK kuratóriumi elnöke kiemelte, hogy a budapesti versenyek mellett a BVK feladatának érzi a határon átnyúló együttműködések erősítését, a regionális startup-ökoszisztéma fejlesztését is. Ennek jegyében idén már másodszor kerül sor a Be Smart Székelyföld versenyre az erdélyi startupok részvételvel. A legjobb csapatok a Startupok Éjszakáján mutatkozhattak be jövő csütörtökön, november 28-án Budapesten a Bálnában 70 magyarországi startup mellett, ahol egyetemek, 30 hazai és nemzetközi vállalkozás-fejlesztési szervezet, hazai és külföldi politikusok és döntéshozók, valamint az innovatív vállalkozások iránt érdeklődő polgárok képviseltetik magukat. Lázár Zoltán külgazdasági attasé örömét fejezte ki, hogy idén még színvonalasabb csapatok jelentkeztek a versenyre, ezzel igazolva a fejlődést a startupok világában. Ez is bizonyíték arra, hogy Székelyföldön is egyre több fiatal indít valamilyen üzleti innovációra, új ötletre, fejlesztésre alapuló vállalkozást. A Főkonzulátus lehetőségeihez mérten segíti a kapcsolatépítésüket az anyaországi startup és vállalkozói közösségekkel.
A székelyföldi startup ökoszisztéma számos olyan innovatív megoldással állt elő az elmúlt években, amelyek sikeresen fel tudják venni a versenyt a regionális piacokon és hosszútávon eredményesek lehetnek a nemzetközi mezőnyben is. A Be Smart Székelyföld célja, hogy feltérképezzük azokat az innovítv fiatal vállalkozókat, akik tudásukat tekintve képesek lehetnek a külpiacra lépésre – fogalmazott Besenyei Sarolta, a társszervező CED Közép-európai Gazdaságfejlesztési Hálózat Nonprofit Kft. marosvásárhelyi regionális képviseletének irodavezetője. A CED, mint a Külgazdasági és Külügyminisztérium export- és gazdaságfejlesztésért felelős intézménye, arra törekszik, hogy az innovatív, versenyképes magyar cégek számára megteremtse a külpiacra lépés lehetőségét. Széleskörű szolgáltatási portfóliónk – mint például az üzleti partnerkeresés, vagy épp a B2B találkozók szervezése – valamennyi fiatal székelyföldi vállalkozó számára elérhető – fűzte hozzá Besenyei Sarolta. Szathmáry Zsolt, a St Georgius Manager Klub elnöke, a zsűri tagja kiemelte a külpiaci megjelenés fontosságát a székelyföldi fiatal vállakozások szempontjából. Balázs Endre, a Navigator Software Kft. ügyvezető igazgatója szerint a startupok világa, az innováció és a Be Smart kéz a kézben ívelnek és hódítják az üzleti világot. Székelyföldön azt tapasztalja, hogy bátor ötletek jönnek létre, melyek akár a nemzetközi porondon is megállják a helyüket.
A nyertes székelyföldi startupok:
- Joxa Smart Home Kft., Szováta – Speciális okoshotel-megoldás, melynek segítségével a vendég a hotelszobában személyre szabott plusz információkat kaphat az őt érdeklő szolgáltatásokról és a környék turisztikai kínálatáról.
- BSB DigitMarket Kft., Marosvásárhely – Piactér, amely különleges, kreatív marketingeszközöket tesz elérhetővé a kisvállalkozások számára is.
- Creativity Solutions Kft., Marosvásárhely – Társadalmi innováció, amely a vállalkozások számára elérhető programok szervezésében XXI. századi megoldásokat használ.
- Weegies, Marosvásárhely – Beltéri kertészeti rendszer, amely mikrozöldségek termelését teszi lehetővé, új típusú és minőségű gasztronómiai alapanyagokat eredményez.
Szajlai Csaba
Borítókép: Lightspring, PuzzlePix / Shutterstock