Fesztivál akár tűsarkúban is

Hírek Dombi Margit
Azariah nélkül ma nincs fesztivál, Rita Ora nélkül meg minek – mondhatnánk kis túlzással. A Campus Fesztiválon még közel háromszáz magyar és külföldi fellépő mellett természetesen, mind ketten ott lesznek – ma kezdődik az esemény.

A Campuson idén is van 790 forintos sör és 890 forintos lángos – igaz, előbbi korsóját csak egyetlen egy standon mérik ennyiért, de ha ezt leszámítjuk, a Campus 1500 forint körül mozgó sörárai még így is versenyképesek.

Fotó: Campus Kft.

A sör- és lángosár persze, nem feltétlenül mérvadó, hiszen vonzó árú vendégcsalogató termék másutt is van. Beszédesebb lehet egy olyan költségkalkuláció, ami a bérletek, napijegyek árától a sátorhelyekig, a sörön és lángoson túli vendéglátásig minden kiadást figyelembe vesz. Úgy tűnik azonban, a Campus ilyen összehasonlításban is nyerő, hiszen az itt felemrülő költések alig több mint 70 százalékát teszik ki a hazai fesztiválokon átlagos kiadásoknak. Ez az árkülönbség pedig az „ötcsillagos” helyszín mellett Miklósvölgyi Péter, fesztiváligazgató szerint nagymértékben hozzájárul a rendezvény népszerűségéhez.

Ha a helyszín ötcsillagos, – ez pedig, valóban így van, hiszen a Nagyerdő évszázados fái között, a Régi Víztorony színpadán vagy Nagyerdei Stadion Halljában sorra kerülő koncerteket valóban simán végig lehet csinálni akár tűsarkúban is.

A fesztivál 4 helyszínen 21 színpadon zajlik. Páll László a Campus Kft. ügyvezetője szerint, az idei esemény nagy technikai dobása a ledekre épülő fényinstalláció lesz, ami ilyen formában a debreceni fesztiválon debütál majd.

Egyetemi háttérrel versenyképes üzleti modell

A főszervező szerint a Campus versenyképességénk, relatív megfizethetőségének az oka sokkal inkább az üzletei modellben rejlik. Ennek egyik lényegi eleme, hogy a szervezésnek minden szintjét maga a Campus Kft. végzi. Vagyis, nincsenek alvállalkozói rendszerek: ahol ez szükséges, közvetlenül szerződnek az egyes területeken speciális feladatokat végző alvállalkozókkal. – Ez a modell különösen rentábilisnak mutatkozik a vendéglátásnál. A standok ugyanis, nem egy központi depóval jönnek hanem közvetlenül szerződnek velünk, és így kiesik egy jelentős árrést képviselő szint. De jól tetten érhető rendszer rentabilitása a pultosok esetében is. Ők ugyanis nem klasszikus munkavállalók, hanem – idén szám szerint 312-en – a Debreceni Egyetem hallgatói. Ezenkívül van egy szuper infrastruktúránk, amit a Nagyerdei Stadion környéke jelent számunkra, ami mellett ott van az ország legjobb strandja, vagy talán a régió legjobb standja, és ehhez igyekszünk megfelelő programokat és kísérő programokat biztosítani – mondta az ügyvezető igazgató. Az hogy zöld és hogy tiszta, az már csak egy hab a tortán – véli a fesztiváligazgató.

A BMW idén sem hagyja ki

A fesztivál költségeinek mintegy 70 százalékát fedezik, a belépőkből és a vendéglátásból jövő bevételek, a maradék 30 százalékot pedig, a szponzori bevételek adják. A támogatók között természetesen, idén is ott van a BMW, ami tavaly a munkaerő toborzás mellett arra használta a jelenlétét, hogy bemutassa a legújabb tanulmány autóját a tisztán elektromos Neue Klasse modellhez.

Saját színpaddal nagy támogató a fémlemezek gyártásával és forgalmazásával foglalkozó MetalSheet Kft., és az OTP – utóbbi idén is felhasználja jelenlétét edukálásra is: természetesen, a pénzügyi kultúra fejlesztésre koncentrálnak. Nagyon jelentős támogatónak számít maga a város is, hiszen amellett, hogy pénzzel is támogatja a rendezvényt, a helyszínt a Víztoronnyal és a Nagyerdő ezen részével Debrecen bocsátja ingyen és bérmentve a fesztivál rendelkezésére. A miértről Papp László polgármester azt mondja: a város számára a Campus Fesztivál olyan presztízs rendezvény, ami nagyban segít a fiatalok megtartásában. – Ahhoz, hogy a fiatalok itt maradjanak, kellenek jó munkahelyek – ezt a célt szolgálja és szolgálta 12 milliárd eurós befektetést indukáló gazdaságfejlesztési programunk.

A Campus Fesztivált természetesen, leginkább a Debreceni Egyetem tekinti sajátjának, hiszen – ahogyan az Csepelyi Adrienn Campus 15 című könyvéből is kiderül – a rendezvények csak egyik elődje a Tankcsapda saját fellépési helyszínének megteremtésén munkálkodó Bakó Csaba és Őri Ferenc által életre hívott Vekeri Tavi Fesztivál. A másik az EFOTT – pontosabban egy egykori Debrecenben megrendezett EFOTT, ami a szervezést ma is bonyolító csapatot – közte Bács Zoltánt, a Campus névadóját, az egyetem jelenlegi kancellárját – arra ösztönözte, hogy „gründoljanak” egy olyan fesztivált, amely nem vándorol, ami az egyetemé, a városé.

A rendezvény évek óta rentabilis, aminek a hatékony üzleti modell és az egyetemi háttér nyújtotta biztonság mellett a nyilvánvaló és legfőbb oka a magas látogatószám. Itt 2008-tól egészen 2019-ig folyamatos növekedés volt tapasztalható. A COVID miatti 2020-as kihagyás után a trend enyhén megtört: a 2019-es 110 ezer látogatószám után a 2021-es adat 2021-ben kilencvenezer közelében alakult, ám 2023-ban már megközelítette a 120 ezrer főt, és az előzetes eladások alapján nagy valósínűséggel jósolható, hogy a 2024-es számok is felülmúlják a bázist.

Borítókép: Illusztráció/Fotó: Campus Kft.

Ezek is érdekelhetnek

További híreink