A százmillió eurós beruházással megvalósított, tavaly októberben átadott East-West Gate terminál maga is rendelkezik ipari fejlesztési területtel. Tálosi János vezérigazgató azonban, a tapasztalatok alapján állítja: minél nagyobb egységes szabályozási feltételű terület áll a potenciális befektetők rendelkezésére, annál valószínűbb, hogy az adott területen fogják megvalósítani elképzeléseiket. Célszerű tehát a településeknek és fejlesztésben érdekelt vállalkozásoknak az együttműködés irányába elmozdulni. A stratégiai partnerséggel remények szerint hozzájárulnak ahhoz, hogy az ország legnagyobb logisztikai- ipai-szolgáltató központja az ország Észak-keleti végében jöhessen létre. – A most megkötött megállapodás első lépéseként elkészíttetjük a három község egységes települési tervét. Ez többek között a közműellátás és környezetvédelem területén teremt az ötszáz hektáros fejlesztési terület minden pontján azonos szabályozási feltételeket. Mivel a világban nagyon éles verseny folyik a befektetőkért. Az nyer, aki többet, jobbat tud kínálni minél gyorsabban. Seszták Miklós Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegye országgyűlési képviselővel egyetértve magam is úgy látom – mondta Tálosi János –, hogy még nagyobb területben kell gondolkodni: egységes területfejlesztési koncepcióba kell foglalni a fényeslitkei kistérséget a záhonyival és a kisvárdaival. „Nagyon szerencsésnek tartom tehát, hogy az egységes települési koncepciók e két utóbbi városban is készülnek.”
Az East-West terminál közvetlen környezetében lévő ötszáz hektáron Tálosi János elmondása szerint akár a Debrecenben oly nagy vihart kavaró CATL-beruházást is szívesen látnák, és nyitottak más nagy volumenű gyártókapacitás befogadására is. – A térségnek rendívül nagy előnye, hogy itt a Tisza, vagyis, ha valamilyen nagy vízigényű beruházás valósulna itt meg, bármikor lehet a Tiszából olyan hűtővizet – természetesen, nem technológiai vizet – kivenni, ami használat után a távolság miatt vissza is vezethető. Tehát, és azt gondolom, hogy itt a körülmények mindenféle tevékenységhez ideálisak, ám a terminál közelsége miatt első körben logisztikai kapacitások betelepülését tartom reálisnak. – Az M34-es autópálya becsatlakozik a terminálba, ami azt jelenti, hogy elkészülte után nemcsak a vármegye székhely (Nyíregyháza), de a száz kilométerre fekvő Debrecen is elérhető lesz egy órán belül. Így az e városokban lévő gyárak térségünkből jól kiszolgálhatók. (Az M34 autópálya az ukrán–orosz háború miatt kikerült a rövid távon megvalósítandó beruházások köréből, a Magyarország és Ukrajna közötti közlekedés javítása szempontjából kulcsfontosságú új Tisza-híd tervezése pedig – részben hasonló okok miatt – még el sem kezdődött.)
Az East-West terminál területén lévő 45 hektáros terület – csakúgy, mint maga a terminál – rendelkezik veszélyes áruk robbanószerek vegyi áruk átrakását, tárolását, átrakásét, kezelését lehetővé tevő SEVEZO engedéllyel. A terminál maga is több mint öt kilométer távolságra van minden településtől, és a további fejlesztések alá vont területek is minimálisan ekkora távolságra vannak a falvaktól.
A rendelkezésre álló infrastruktúráról Tálosi János elmondta, jelenleg napi 400 köbméter vízkapacitás áll rendelkezésre, aminek a kihasználtsága jelenleg napi 10-15 köbméter. – Elektromos energiában van öt megawattunk, amiből 17 megawattot használunk. A térségben van további 10-15 megawatt energia, de ahhoz, hogy komoly kínálattal tudjunk előállni, nyilvánvalóan alállomást kell fejleszteni. Ez azt jelenti, hogy a kisvárdai alállomást fel kell fejleszteni 200 megawattosra. Ennek a költségeit készek vagyunk vállalni annak érdekében, hogy gyorsítsuk a tervek megvalósítását – jelentette ki Tálosi János, hozzáfűzve, hogy a felfejlesztett alállomást ingyenesen fogják átadni a működtetőnek.
Az East-West Intermodális Logisztikai Zrt. közleménye szerint újabb meghatározó lépést jelent Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegye keleti részének fejlesztésében az a stratégiai megállapodás, amelyet Döge, Fényeslitke és Komoró polgármestere írt alá a fényeslitkei East-West Gate terminál beruházójával. A megállapodás értelmében módosítják a három község településszerkezeti és szabályozási tervét, ami előfeltétele a több mint ötszáz hektáros ipari park kialakításának.
Az ipari park létrehozásának komoly lökést ad, hogy tavaly októberben átadták Európa legnagyobb és legmodernebb szárazföldi intermodális terminálját Fényeslitkén, így a térségben kiváló a logisztikai infrastruktúra bármilyen ipari, kereskedelmi létesítmény kiszolgálására. Az egységes fejlesztési terület kialakításával pedig a további infrastrukturális és energetikai igényeket közös koncepció alapján tudják fejleszteni. Az M34-es autóút elkészültét követően a debreceni és a nyíregyházi ipari üzemek beszállítói és háttér-logisztikai kiszolgálását biztosító cégek betelepüléséhez is minden feltétel adott lesz. Ötszáz hektárt meghaladó méretével a két-három éven belül kiépülő ipari park az egyik legnagyobb lesz Magyarországon, meghaladja Nyíregyháza öt ipari zónájának jelenlegi együttes területét, a debreceni BMW, a kecskeméti Mercedes vagy a győri Audi méretét. „A kormány prioritásként kezeli az északkelet-magyarországi térséget, ahol nemcsak tehetséges fiatalok és szorgalmas emberek vannak, hanem munkahelyteremtés és munkaerő is. Büszke vagyok arra, hogy egy ilyen színvonalú terminált valósított meg az East-West Intermodális Logisztikai Zrt. a térségben az elmúlt évben, mert az ehhez hasonló beruházásokkal tudjuk hazacsábítani és megtartani a fiatalokat. Nagy szükség van a tervezett ipari park létrehozására, mert a térség fejlesztéséhez ki kell tudni szolgálni a gazdasági társaságokat, szükségük van olyan területekre és logisztikai infrastruktúrára, amely vonzó számukra. A munkám során minden segítséget meg fogok adni ahhoz, hogy ez a cél sikeresen teljesüljön” – mondta Szabó Tünde, az északkelet-magyarországi Gazdaságfejlesztési Zóna komplex fejlesztéséért felelős kormánybiztosa. „A tavaly átadott, világszínvonalú East-West Gate terminál fontos beruházás, de ahhoz, hogy erősödjön a térség, további fejlesztésre van szükség. A terminál beruházója ezt felismerte, és együttműködést ajánlott az önkormányzatoknak. Olyan munka kezdődik most el, amely egyaránt hasznos a településeknek, az itt élőknek, a térségben működő vállalkozásoknak és a beruházni szándékozóknak” – mondta Seszták Miklós, a térség országgyűlési képviselője. „A kontinens legnagyobb intermodális vasúti termináljának megépítése után újabb víziónk megvalósítását kezdjük el a térségi önkormányzatokkal és a vármegyével közösen. Az egységes fejlesztési területen kiépülő ipari park nemcsak a három település, hanem Kisvárda, Záhony és az egész térség fejlődésének a motorja lesz, és hozzájárul ahhoz, hogy az itt élők helyben találjanak munkát” – mondta Tálosi János, az East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vezérigazgatója.