Minimum a felére esett tavaly a hazai autókölcsönző cégek forgalma 2019-hez képest a pandémia miatt – erről a Sződi János, a Magyar Autókölcsönzők Szövetségének (MAKSZ) elnöke, az Avalon Rent a Car ügyvezetője beszélt a Világgazdaságnak.
A két éve még rekordszintű, 30 milliárd forintos forgalmat lebonyolító szegmens 2020-ban legfeljebb 15 milliárdot érhetett el.
A végleges statisztika még nem áll rendelkezésre, de az előző évi első nyolc hónap hivatalos adataiból jól látszik, milyen ütemben omlott össze a rövid távú autóbérlés piaca. A folyamat teljes mértékben lekövette a turizmus leállását.
Egy éve januárban még 12-54 százalékos bővülésről számoltak be 2019 azonos időszakához képest a MAKSZ tagjai, a növekedés februárban is kitartott. Márciusban a koronavírus magyarországi megjelenésével 10-52 százalékos csökkenést jelentettek az autókölcsönzők. A visszaesés áprilisban és májusban érte el a mélypontját, akkorra eltűnt a szektor forgalmának 71-87 százaléka.
Ez azt jelenti, hogy a korábbi 100 forint helyett mindössze 13-29 forint bevételük keletkezett a szereplőknek, ez gazdaságilag kezelhetetlen, ezért jelentősen le kellett faragni a költségeket
– jegyezte meg az elnök. Nyártól, a szigorítások enyhülésével lassú javuló pályára állt a járműkölcsönzés, augusztusban volt olyan vidéki cég, amely 3 százalékos növekedést produkált éves bázison. Ennek az áll a hátterében, hogy a Budapesten kívüli területek kevésbé érzékenyek az idegenforgalom alakulására.
A teljes cikket a VG.hu-n olvashatja
(Borítókép: Drónnal készített felvétel a Dodge Stadion parkolójában sorakozó bérautókról Los Angelesben 2020. május 22-én. A Hertz, a világ egyik legrégebbi és legnagyobb autókölcsönző cége a nap folyamán csődvédelmet kért. (MTI/EPA/Etienne Laurent)