Szeptember elején hirdették ki a fajlagos üzemanyagköltségek kötelező összehasonlítását: ennek értelmében a hónap végétől legalább a kútoszlopokon vagy az üzemanyagtöltő állomást kiszolgáló kereskedelmi egység területén fel kell tüntetni, hogy száz kilométernyi út megtétele a különböző üzemanyagokkal mennyibe kerül.
A számítás alapjaként egy fiktív autó fogyasztását veszik, a felszorzáshoz pedig a NAV által megadott üzemanyagárak érvényesek. A száz kilométerre jutó üzemanyagköltség kiszámítása úgy történik, hogy a fajlagos fogyasztást kell megszorozni az adott üzemanyag egységárával.
A benzinkutakra kötelező érvényű rendszer nemcsak a dízel- és benzines meghajtású gépjárművekre vonatkozik, hanem az elektromos autókra is. Az utóbbiaknál a fajlagos fogyasztást száz kilométerenként 17,13 kilowattban határozták meg.
A rendelet szerint az azonos márkanév alatt értékesítő benzinkutaknál az elektromos áram ára a megelőző negyedévben a hálózat egészében alkalmazott legalacsonyabb árak átlagolásával határozható meg.
A kutakon feltüntetett értékek nagyjából azt fogják majd mutatni, hogy száz kilométert feleannyi összegből lehet megtenni elektromos autóval, mint dízel- vagy benzines meghajtású kocsival. Ez már egy jelentős különbség, ami még tovább fokozható, hiszen ha valaki otthon tölti az elektromos autóját, akkor akár negyedakkora összegből utazhat, mint a hagyományos gépjárművekkel. Ráadásul jóval kényelmesebb megoldás is, hiszen útközben nem kell megállni benzinkútnál
– mondta Pukler Gábor, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke.
Az otthoni töltésnél 40 forint/kilowattal számolva száz kilométer megtétele 680 forintba kerül, miközben egy benzines autó esetében ez mai áron körülbelül 2800 forintot tesz ki.
Ráadásul az elektromos autók amellett, hogy olcsóbbak hagyományos társaiknál, környezetvédelmi szempontból is ég és föld a különbség.
A rendeletben meghatározott, kerekítve 17 kilowattóra/100 kilométer átlagos fogyasztással egy elektromos autó kilométerenként 37 gramm szén-dioxidot bocsát ki nem megújuló energiából, hanem hálózatról feltöltve.
Összehasonlításként: a most kapható modern, benzinüzemű autók 105 gramm/kilométer, az átlagos korú autók pedig 150 gramm/kilométer szén-dioxid-kibocsátással futnak az utakon. A különbség tehát akár három-ötszörös is lehet a környezeti terhelés szempontjából.
Ha egy autó évente 15 ezer kilométert fut a hazai utakon, és átlagos életkorú, akkor 2,25 tonna szén-dioxidot bocsát ki, miközben egy elektromos 0,55 tonnát. Amennyiben sikerült az elektromos autókat napenergiával feltölteni, úgy ez az érték még tovább csökkenthető.
(Borítókép: MTI / Szigetváry Zsolt)