Facebook-botrány: ez félelmetes!

Hírek
Napok óta dagad a Facebook botrány, amelynek lényege, hogy mintegy 50 millió amerikai választópolgár Facebook profiljával, adataival élhettek vissza akár úgy, hogy az elnökválasztás eredményét is befolyásolhatták. Hogy hová fajul az ügy? Nem tudni. Ám az igazi kérdés, hogy a világ leghatalmasabb „médiája” hogyan és miért került ilyen össztűz alá.  

Nem vagyok az összeesküvés elméletek híve, de egyre döbbentebben figyelem, hogyan lehet pár nap alatt a média erejével fejbe kólintani egy olyan hatalmas vállalatot, mint a Facebook.

Félreértés ne essék, Zuckerberg és csapata igenis megérdemli, hogy megleckéztessék, hiszen nem csak magasan hordják az orrukat, de rendszeresen kitiltanak embereket az oldalról. Méghozzá a „névtelen feljelentgetés” módszerével, hiszen elég, ha egy ember kéretlennek, sértőnek (stb.) bélyegez egy bejegyzést. Ezután hetekig, hónapokig könyöröghet a sok ezer ártatlan azért, hogy visszakapja a digitális életének jelentős részét.

És persze ez csak az, amivel mindennap találkozunk. Sokan sejtik, de kevesen tudják, hogy milyen elképesztő információmennyiséget gyűjt rólunk a „Fácse”, és hogy azt hogyan, miképpen értékesíti azoknak, akik reklámokkal bombáznak minket. A kamu hírekről (fake news) nem is beszélve.

Adatszivárgás minden cégnél előfordul, kit érdekel, ha megtudják, hogy ki a kedvenc színészem vagy mikor születtem? Kérdezik sokan. Ám szerintem nagyot téved az, aki ilyenkor csak legyint.

Hogy miért? Hát éppen azért, ami most szivárgott ki. Jelesül: a közösségi médiával embereket, cégeket, sőt, világméretű politikusokat is meg lehet gyengíteni, ha valaki sok millió ember napi aktivitását nyomon követi a Facebookon.

Mi is történt? Aki ismeri a sztorit, ugorjon, de a rend kedvéért le kell írnunk. A The New York Times és a The Guardian pár napja tényfeltáró, oknyomozó riportot közölt. E szerint a londoni székhelyű, de New Yorkban is irodát fenntartó Cambridge Analytica 50 millió Facebook-oldal adatainak feldolgozásával igyekezett képet alkotni a célba vett amerikai választók politikai beállítottságáról, és ennek alapján személyre szóló reklámokkal, politikai üzenetekkel próbálta befolyásolni őket. És a lényeg: tudtuk és beleegyezésük nélkül! (Érdekes szál, hogy a Cambridge Analytica alapítói, illetve befektetői között van Steve Bannon, Donald Trump amerikai elnök volt tanácsadója és Robert Mercer milliárdos, a republikánusok egyik fő anyagi támogatója.)

Az ügyet feltáró oknyomozó médiatevékenységbe azután látványosan bekapcsolódott a Channel 4 brit tv-csatorna, melynek üzletembernek álcázott riportere rejtett kamerájával felvette, amint a Cambridge Analytica vezérigazgatója elmondja, cége milyen lejárató kampányokkal tud hitelteleníteni politikai riválisokat. E módszerek között szerepelt légyottok megszervezése prostituáltakkal, valamint olyan helyzetek kialakítása és rögzítése rejtett kamerákkal, amelyekben úgy tűnik, mintha a kiszemelt célpont kenőpénzt venne át!

Nem mellesleg a Cambridge Analytica szervezte 2016-ban Trump kampányát; állítólag a vállalat kutatásai, elemzései és célzott kampánystratégiája három amerikai szövetségi államban billentette át Trump javára szűk többséggel a választási eredményt.

A Cambridge Analytica persze azonnali hatállyal felfüggesztette állásából cég vezérigazgatóját a független vizsgálatok idejére. 

Honnan voltak meg az adatok? A Cambridge Analytica még 2014-ben megszervezett egy kvízjátékot a Facebookon melyben a résztvevők elemzést kaptak tipikus személyiségjegyeikről. A játékban 270 ezer Facebook-profil tulajdonosa vett részt, és az ő Facebook-ismerőseik hálózatának elérésével a cég összesen 50 millió, zömmel amerikai Facebook-profil tulajdonosának adataihoz fért hozzá, tudtuk és beleegyezésük nélkül.

A friss fejlemények: a londoni alsóház digitális, kulturális, média- és sportügyekért felelős bizottságának elnöke kedden levelet intézett Mark Zuckerberghez, kérve, hogy a Facebook vezérigazgatója jelenjen meg a bizottság előtt és válaszoljon a testület kérdéseire. E bizottság egyébként is vizsgálatot folytat a közösségi portálokon terjedő álhírek ügyében. Emellett a brit kormány információs biztosa kedden bejelentette, hogy bírósági felhatalmazásért folyamodik a Cambridge Analytica londoni irodáinak átkutatására.

Eddig a hivatalos rész. A kérdés csak az, lehetséges, hogy egy ilyen összehangolt kampány csak egy nagyobb játszma része? Nem tudom. 

De az sem elhanyagolható szál a történetben, hogy évekig a Facebook (és a Twitter nagy tulajdonosai közt volt Yuri Millner orosz tech-milliárdos, aki a mértékadó amerikai lapok szerint is főként a Kremlhez, illetve a Gazpromhoz köthető pénzekből vásárolt. Még 2012-ben, mielőtt a Facebook tőzsdére ment, bizonyíthatóan egymilliárd dollárnyi Facebook részvényt vásároltak az oroszok.

A történetben persze túl sok az apró mozaik, és nem tudni, hogy ki, mire játszik; sőt, ma fogalmunk sincsen, mi lesz ebből a botrányból. Az azonban jól látszik, hogy bizonyos befolyásos körök megelégelték a Facebook egyeduralmát és egy újabb hatalmas – részben politikai – játszma kezdődött.

Borítókép: MTI/EPA/Lisa Hornak

Ezek is érdekelhetnek

További híreink