Egyelőre úgy tűnik, menthetetlen Európa harmadik legnagyobb fapados légitársasága, a Norwegian Air mögül ugyanis kihátrált a norvég kormány. Oslótól nem számíthat további anyagi segítségre az átgondolatlan és túl gyors növekedési stratégiájába belebukott vállalat – áll a Világgazdaság cikkében.
Az ünnepeket még megéri a Norwegian, 2021 első negyedévében azonban végképp kifut a pénzből – hacsak nem történik valamilyen csoda, és a járvány miatti utazási korlátozások nem rontják tovább a túlélési esélyeit.
Emlékezetes, hogy
a Norwegian a szakértői figyelmeztetések ellenére a transzatlanti járatokra is kiterjesztette fapados üzleti modelljét, és amikor belátta a tévedését, már rég késő volt – végzetesen eladósodott.
Nem segítette a kilábalását az sem, hogy a leggazdaságosabban üzemeltethető húsz Boeing 737 MAX típusú gépét tavaly március óta nélkülözni kényszerül a modellre a két légi katasztrófa miatt elrendelt, globális repülési tilalom miatt. Az sem vigasz, hogy emiatt a Boeingtól kártérítést kapnak majd valamikor.
A kedden kiadott gyorsjelentés szerint
a Norwegiannek szeptember végén már csak 378 millió dollárja maradt, a nyáron a tartalékaik harmadát felélték.
Erna Solberg kormánya hétfőn elutasította a légitársaság vezetésének kérését, hogy újabb pénzinjekcióval segítse ki a céget, ezúttal 440-550 millió dollárra tartottak volna igényt.
Az elutasítást azzal indokolta a kabinet, hogy a tavasszal egyszer már adtak támogatást a munkahelyek megőrzéséhez, és túl nagy rizikót vállalnának egy újabb csomaggal. Ez persze nem azt jelenti, hogy a munka nélkül maradottakat magukra hagyják.
Tízezer alkalmazott van fizetett kényszerszabadságon, hozzájuk hamarosan még ezerhatszázan csatlakoznak.
A megmaradt tizenkét járat, valamint a vállalat üzemeltetéséhez már hatszáz ember is elegendő.
A Norwegian már csak belföldön repül, ráadásul ott is meg kell vívnia harcát az agresszíven terjeszkedő Wizz Airrel,
amely a frissen létrehozott oslói bázisáról Bergenbe, Tromsobe és Trondheimbe indít belföldi járatokat. Megjelenése nem keltett osztatlan örömet. Solberg például a maga részéről bojkottálja a munkavállalói jogok gyakorlásának sok teret nem engedő Wizz Airt, a kormányfő a skandináv államok közös tulajdonában lévő SAS járataival bonyolítja le a belföldi útjait.
A Norwegian a kormánytámogatás mellett repülői és más eszközei eladásából, továbbá a tulajdonosaitól remélt pénzt, és megpróbálja adósságait saját részvényeivel törleszteni. Csakhogy
a keddi rossz hírek újabb 6,8 százalékkal húzták lejjebb a Norwegian részvényárfolyamát, amely ezzel január óta már 99 százalékos pokoljáráson van túl.
A flotta fele lízingelt repülőkből áll, a bérbe adó társaságok tavasszal már belementek egy adósságcserébe, de valószínűtlen, hogy garanciák nélkül ezt még egyszer megtennék. Bankhitelre sem számíthat a cég.
A Norwegian üzemi vesztesége a harmadik negyedévben 310 millió dollár volt, míg egy évvel ezelőtt még 333 milliós pluszban állt. Kötelezettségei 7,41 milliárd dollárra rúgnak, ebből 5,38 milliárddal a bankoknak tartozik.
A múlt hónapban még 21 repülő teljesített szolgálatot a 140 darabos flottából, mára számuk hatra csökkent. A MAX-ok mellett a földön vesztegel az a 37 darab Boeing 787 Dreamliner is, amelyekkel egykor a transzatlanti járatokat teljesítették.
(borítókép: 2020. március 15., Brandenburg, Schönefeld: Az Airbus A321-200 felszáll a schönefeldi repülőtérről a vörös égbolt előtt, Koppenhága irányába. (Soeren Stache, Europress / dpa via AFP-n)