Megszavazta a kínai elektromos autókat sújtó büntetővámokat az Európa Unió pénteken, melyek mértékje akár a 45 százalékot is elérheti. A döntés így utat nyit az Európai Bizottság előtt az új szabályok életbe léptetésére, ám alighanem fokozza a kereskedelmi vitát Brüsszel és Peking között.
A Bloomberg információi szerint 10 ország szavazott a vámok bevezetése mellett, míg négy – köztük Németország vagy Magyarország – ellene, 12 tagállam pedig tartózkodott. Az uniós döntés az Európai Bizottság vizsgálatát követi, mely megállapította, hogy Peking tiltott állami támogatásokat nyújtott autóiparának, amit azonban Kína tagad és válaszlépéseket is kilátásba helyezett, többek között a tejtermékek, a brandy, a sertéshús vagy épp az autóipart célkeresztbe véve.
Az EU igyekszik mérsékleni függőségét Kínával szemben, és Mario Draghi, az Európai Központi Bank (EKB) volt elnöke is arról írt jelentésében, hogy az államilag támogatott verseny fenyegetést jelent a kontinens iparára és sérülékennyé teheti a közösséget a kényszerrel szemben. Azonban az EU és Kína közötti kereskedelem tavaly 739 milliárd eurót tett ki, így a tagállamok megosztottak a vámok bevezetésének a kérdésében.
Brüsszel és Peking még tárgyal a vámok alternatívájáról
Az unió és Kína ugyanakkor folytatja a tárgyalásokat a vámok alternatívájától, mely az árak és a mennyiség ellenőrzésével járnának. Brüsszel olyan megállapodást szeretne, mely szigorú követelményeket támaszt, beleértve a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályainak való megfelelést, de az állami támogatások hatásának ellensúlyozását is. A szabályoknak pedig olyanoknak kell lenniük, amit az unió is tud ellenőrizni.
A vámok 45 százalékos szintje úgy jön ki, hogy a már most is létező 10 százalékos vám mellé jöhet akár 35 százalékot is elérő további teher.
A kínai elektromosautó-gyártóknak most azt kell eldönteniük, hogy lenyelik-e a megemelkedett költségeket, miközben a hazai piacukon az öldöklő verseny helyez nyomást nyereségükre. A vámok lehetősége miatt több kínai gyártó is európai gyárak építése mellett döntött, remélve, hogy azok elkerülik a vámokat.
Az európai autógyártóknak Kína piaca fontosabb, mint fordítva
A vámok már most is hatással voltak a kínai márkák európai terjedésére a kontinensen, így augusztusban 48 százalékos zuhanás után az Európába tartó kínai e-autó export 18 hónapos mélypontra süllyedt.
Az európai piac fontos lehetőség az elektromosautó-gyártók számára, hiszen a kontinensen viszonylag sok ilyen jármű fogy, magasabb árakon, mint más piacokon.
A teljes cikk itt olvasható.
Fotó: China Daily, Reuters