Az állampolgárok számára számos közszolgáltatást, hatósági tevékenységet települési önkormányzataik nyújtanak, ezért nélkülözhetetlen, hogy az önkormányzatok döntéshozatali folyamatai a korrupciós kockázatoktól védettek legyenek, továbbá, hogy az önkormányzati szervezeti célok érvényesülését megfelelő etikai rendszer is biztosítsa. A kisebb méretű települési önkormányzatok integritása fokozottan veszélyeztetett, mert kontrollkörnyezetük, integritási infrastruktúrájuk – az ÁSZ Integritás felmérésének eredményei alapján is – kevésbé kiépített. Az ÁSZ ellenőrzése ismét rámutat a közös önkormányzati hivatalt működtető községi önkormányzatok integritási kontrolljainak fejlesztendő pontjaira, hogy ezáltal a kontrollok kiépítettsége javuljon, az önkormányzatok integritási veszélyeztetettsége csökkenjen.
A községi önkormányzatok integritásának ellenőrzése a hét-hét önkormányzat által alapított, összesen 24 közös önkormányzati hivatalra és a hozzájuk tartozó valamennyi, összesen 168 községi önkormányzatra terjedt ki. Ezen települések állandó lakosainak átlagos száma 2018-ban 357 fő volt. Az önkormányzatok – összevont költségvetési beszámoló szerint teljesített –
2018. évi költségvetési bevételeinek átlagos összege 116 millió 100 ezer Ft, költségvetési kiadásainak átlagos összege 100 millió 700 ezer Ft, a 2018. évi könyvviteli mérleg szerinti vagyon átlagos értéke pedig 324 millió 100 ezer Ft volt.
Az önkormányzatok és közös önkormányzati hivatalok szabályos, átlátható és elszámoltatható működésének alapvető feltétele, hogy a képviselő-testületek és az önkormányzati hivatalok rendelkezzenek a jogszabályban előírt tartalmú szervezeti és működési szabályzattal, amely alapvető integritási kontrollként rögzíti a felelősségi viszonyokat, a működés és a feladatellátás részletes belső rendjét és módját, továbbá az önkormányzati képviselő-testület tagjainak és az önkormányzati hivatal köztisztviselőinek a vagyonnyilatkozat-tételéhez szükséges alapvető szabályozási kereteket, követelményeket.
Az ÁSZ feltárta, hogy a – hét községi önkormányzat által alkotott 24 közös önkormányzati hivatalhoz tartozó összesen – 168 önkormányzatból 44 önkormányzat képviselő-testülete a teljes ellenőrzött időszakban, további hat önkormányzat pedig a 2018-as év egy részében nem rendelkezett szervezeti és működési szabályzattal. A vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek körét – a szervezeti és működési szabályzattal nem rendelkező önkormányzatokon túl – további 27 önkormányzat nem határozta meg. Így – a szervezeti és működési keretek szabályszerű kialakítása hiányában –
az ellenőrzött önkormányzatok 46%-ánál nem volt biztosított 2018. év egészében a szabályos, átlátható és elszámoltatható működés alapvető feltétele, ezáltal pedig az önkormányzatok közpénzfelhasználása során a korrupció elleni védettség sem.
A 24 közös önkormányzati hivatal egyharmada nem, vagy nem a teljes időszakban rendelkezett szabályszerű szervezeti és működési szabályzattal. Ennek hiányában pedig az érintett közös önkormányzati hivatalok jegyzői nem biztosították a szabályos, átlátható és elszámoltatható működés alapvető feltételeit, ezáltal a közös önkormányzati hivatalok korrupció elleni védelme sem volt biztosított a közpénzfelhasználásuk és a nemzeti vagyonnal való gazdálkodásuk során.
A 24 közös önkormányzati hivatal egyikénél sem biztosították a jegyzők teljes körűen a jogszabály által előírt alapvető integritási kontrollok megfelelő kiépítését, nem biztosították a szervezeti integritást sértő események kezeléséhez a korrupciós kockázatokat mérséklő kontrollok szabályszerű kiépítését és nem határozták meg a szervezet minden tevékenységére kiterjedően a korrupciós kockázatok kezelésére vonatkozó szabályokat.
Az ellenőrzés megállapításai alapján az Állami Számvevőszék 72 települési önkormányzat polgármestere és 21 közös önkormányzati hivatal jegyzője részére fogalmazott meg javaslatokat, melyek alapján az érintetteknek 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük. Kettő közös önkormányzati hivatal az ellenőrzés időszakát követően megszűnt, egy – a Kenyeri Közös Önkormányzati Hivatal – pedig 2018 végére kijavította a feltárt hibákat. Az intézkedési terv készítésére kötelezettek közül 8 közös hivatal jegyzője és 26 önkormányzat polgármestere már az ellenőrzés során tájékoztatta az Állami Számvevőszéket a feltárt hiányosságok felszámolása érdekében megtett, illetve tervezett intézkedéseiről. Megállapításaival és javaslataival az ÁSZ hozzájárul a kistelepülési önkormányzatok korrupció elleni védettségének erősítéséhez.
(Borítókép: FuzzBones, PuzzlePix/Shutterstock)