A behozott használt autók forgalomba helyezésének további erőteljes visszaesésében számos tényező játszik szerepet:
– a veszélyhelyzeti intézkedések – beutazási korlátozások, külföldről hazatérők karanténja, stb. – márciusban még nem a teljes hónap teljesítményét fogták vissza,
– a használtautó-import jelentős részét magánszemélyek bonyolítják, ők a következő hónapokban a határon átlépő forgalom zárlata miatt nem lesznek képesek további járműveket behozni, ami a meglévő kínálat folyamatos apadását okozza,
– jelentős rétegek, összességében több százezer ember egzisztenciája válik bizonytalanná a járványhelyzet okozta gazdasági válságban, ami az autópiacon legalább 4-6 hónapig tartó komoly keresletcsökkenést eredményez, emellett
– az euró árfolyama az első negyedév során 330-ról 360 forint fölé emelkedett, ami közel 10 százalékkal tette drágábbá az importot.
„A használtautó-import visszaesése jelentős negatív hatást gyakorol a teljes hazai személyautó-piacra, ahol a használtan behozott autók jelentik a fő utánpótlási forrást: mennyiségük továbbra is rendre felülmúlja az újautó-eladások mértékét” – mutat rá Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója.
A használtautó-import mértéke a teljes első negyedévben 37 759 darab volt, 4 százalékkal kevesebb az előző év hasonló időszakában regisztrált 39 336-os mennyiségnél.
Ugyanebben az időszakban az újautó-eladások száma 32 670 volt, csaknem 5 százalékkal maradva el az egy évvel korábbi 34 339-es értéktől.
.
Borítókép: Vásárlók autói egy szupermarket parkolójában Miskolcon 2020. március 14-én (MTI/Vajda János)