A Bosch a hatékony klímavédelem érdekében (és talán az energiafüggőség csökkentése okán is – a szerk.) a jövőben nemcsak felhasználja a zöld hidrogént, de az egyik gyártója is lesz ennek az új üzemanyagnak.
A német nagyvállalat a minap úgy döntött az elektrolizálókhoz szükséges alkatrészek fejlesztésébe kezd, amelyek elektrolízis segítségével a vizet hidrogénre és oxigénre bontják. Az ehhez szükséges villamos energiát elsősorban megújuló forrásokból, például szél- vagy napenergiából állítják elő, melynek eredményeként „zöld hidrogént” kapunk, amellyel a zöld energiák a mainál sokkal költségkímélőbben tárolhatók.
A vállalat május eleji, éves sajtótájékoztatóján dr. Stefan Hartung, a Robert Bosch GmbH igazgatóságának elnöke aláhúzta, hogy a nagyvállalat ehhez az üzemanyagcella-technológia területén szerzett tudását használja fel.
Az elektrolízis komponenseinek fejlesztését a mobilitási megoldások üzleti szektor végzi, és az évtized végéig akár 500 millió eurót is szánnak az új üzletág kiépítésére.
Az energia diverzifikáció, a fosszilis tüzelőanyagok felhasználásának csökkenése és a szén-dioxid-kibocsátás minimalizálása miatt a zöld hidrogén iránti kereslet gyorsan növekszik – nemcsak az olyan energiaigényes iparágakban, mint az acélipar, a vegyipar és a nehéz-kategóriás teherszállítás, hanem ez a trend érvényesül a magántulajdonú ingatlangazdálkodásban is.
Az Európai Unió szerint a zöld hidrogén iránti kereslet 2030-ra mintegy évi tízmillió tonnára nő. A Bosch előrejelzése szerint az elektrolizálók alkatrészeinek globális piaca ugyanebben az időszakban mintegy 14 milliárd euróra nő majd, és Európában lesz a legnagyobb mértékű a növekedés. Hogy a Bosch segítse a vállalkozásokat és partner legyen a fosszilis tüzelőanyagok felhasználásának minimalizálásában, valamint az új energiahordozók hasznosításában, a vállalatcsoport az elkövetkező három évben mintegy hárommilliárd eurót szán az olyan klíma-semleges technológiákkal kapcsolatos fejlesztésekre, mint a villamosítás és a hidrogén.
Elektrolizáló cella fejlesztés
Az üzemanyagcellához hasonlóan az elektrolizáló kulcskomponense a cella, amely több száz, sorba kapcsolt egyedi cellából áll. Az egyes cellákban elektromos energia segítségével a vizet hidrogénre és oxigénre bontják. Ez éppen a fordítottja annak, ami az üzemanyagcellában történik, ahol az elektromos áramot hidrogén és oxigén egyesítésével állítják elő. A kémiai reakciót mindkét esetben egy protoncserélő membrán (PEM) segíti elő. A Bosch számos partnerrel dolgozik azon, hogy az elektrolizáló cellát vezérlőegységgel, teljesítményelektronikával és különböző érzékelőkkel kombinálva „intelligens modult” hozzon létre. A kísérleti gyártást a tervek szerint jövőre kezdik, és a cégcsoport 2025-től tervezi ezeknek az intelligens moduloknak a szállítását az elektrolízis-üzemek gyártóinak és az ipari szolgáltatóknak.
A Bosch egy egyszerű eljárás segítségével számos ilyen kompakt modult kapcsol össze. Ezek azután mind a kisebb, legfeljebb tíz megawatt kapacitású egységekben, mind a gigawatt teljesítményű szárazföldi és tengeri létesítményekben felhasználhatók – akár új építésű projektekben, akár a zöld hidrogén előállítására átalakítandó meglévő üzemekben. A hidrogéntermelés hatékonyságának maximalizálása és az elektrolizáló cella élettartamának meghosszabbítása érdekében az intelligens modulokat a Bosch felhőjéhez kell csatlakoztatni. Ugyanakkor az elektrolizálók moduláris felépítése várhatóan rugalmasabbá teszi a karbantartást: egy tervezett munka esetén az egész létesítmény helyett elég csak a gyár bizonyos részeit leállítani. A Bosch olyan szervizkoncepciókon is dolgozik, amelyek a körforgásos gazdaság elvárásainak megfelelően az alkatrészek újrahasznosítását is magukban foglalják.
Tömegtermelés, méretgazdaságosság
A piacon jelenleg kapható elektrolizátor-alkatrészekkel ellentétben a Bosch intelligens moduljai tömeggyártásban készülnek majd. Így a gyártás művelete méretgazdaságossági előnyökkel jár. „A hidrogéngyártás felfuttatásában két kulcsfontosságú tényező játszik szerepet: a gyorsaság és a költségtényezők” – mondta Heyn. „Ez az a terület, ahol kihasználhatjuk az erősségeinket a tömegtermelésben szerzett szakértelmünknek, valamint az autóipari tudásunknak és tapasztalatunknak köszönhetően.” A Bosch most azt tervezi, hogy több európai helyszínen a lehető leggyorsabban megkezdi a sorozatgyártást. Ezek közé tartozik Bamberg és Feuerbach (Németország), Tilburg (Hollandia), Linz (Ausztria) és České Budějovice (Csehország).
Portfólióbővítés, munkahely-megtartás
Eközben autóipar átalakulása hatalmas kihívást jelent az egész iparág számára. Mint mindig, a Bosch válasza erre is az innováció. Azzal, hogy a vállalat egy új üzleti területre lép – amely a mobilitási megoldások üzleti szektort egy nem autóipari ággal egészíti ki –, megadja a lehetőséget a munkahelyek megőrzésére. A következő években az elektrolizáló alkatrészeinek fejlesztése és gyártása várhatóan többszáz munkatársnak ad majd munkát. „Valójában három célt teljesítünk egyszerre” – mondta Heyn. „Fontos a hozzájárulásunk ökológiai, gazdasági és társadalmi szempontból is.”
Mobil és telepített üzemanyagcellák
A Bosch vezetői szerint a hidrogén a jövő üzemanyaga és a vállalatcsoport a telepített és a mobil üzemanyagcellákon is dolgozik. Az előbbiek egyik tervezett felhasználási területe a városok, adatközpontok, bevásárlóközpontok, üzleti parkok kis, helyszíni erőművei, valamint az elektromos járművek töltőpontjai. A vállalatcsoport azt tervezi, hogy a mobil üzemanyagcellákkal megkönnyíti az áruk és árucikkek klímasemleges szállítását, kezdetben teherforgalomban. A vállalat járművekkel kapcsolatos termékportfóliója ezen a területen az érzékelőktől kezdve az olyan alapvető alkatrészekig terjed, mint az elektromos légsűrítő, az elektrolizáló cella és a komplett üzemanyagcellás modulok. A gyártás várhatóan már az idén elindul.