A Microsfot a héten vázolta terveit, amelyek szerint Teams nevű szolgáltatása 250 millió felhasználóját vonná be a metaverzum névre keresztelt virtuális valóságba – kezdetben. Nem sokkal később a Facebook hozta nyilvánosságra vízióját a tárgyalások, értekezletek virtuális térben való megvalósításáról. A Facebbok nemrég váltott nevet, az anyacég – Meta – zászlói alatt működik majd tovább a közösségi oldal.
Mindkét vállalat hasonló elképzelésekkel állt elő: a virtuális térben a felhasználók avatárokon, vagy akár animált figurákon keresztül jelenhetnek meg, továbbá szabad átjárást kínálnak az egyes virtuális tereken keresztül. Nagyjából egy hasonló világot kell elképzelnünk, mint ami ténylegesen is zajlik az irodában, azzal a különbséggel, hogy a virtuális térben egy szempillantás alatt ugorhatun át egy tárgyalásról egy kávészüneti baráti beszélgetésre, sőt a kettőt akár egyszerre is csinálhatjuk.
A víziókhoz szükséges technológiai újításokat azonban még egyik cég sem hozta nyilvánosságra. A Microsoft első lépésként a jövő év első felében lehetővé teszi a Teams felhasználók számára, hogy az online tartott meetingeken avatárjaik révén legyenek jelen.
The metaverse is here, and it’s not only transforming how we see the world but how we participate in it – from the factory floor to the meeting room. Take a look. pic.twitter.com/h5tsdYMXRD
— Satya Nadella (@satyanadella) November 2, 2021
A Facebook ezzel szemben virtuális irodákat tervez, Horizon Workrooms márkanév alatt. A szabadon elérhető applikációban az Oculus headset révén jöhet létre kommunikáció. A felhasználókat rajzfilmszerű karakterek jelenítik meg és a technológia lehetővé teszi majd, hogy a teret ne csak vizuálisan, de hallás alapján is érzékelhessük – magyarul a távolabb lévő résztvevők hangja halkabb lesz.
A Facebbok munkahelyi kommunikációs szoftverének jelenleg 7 millió előfizetője van, a Teams-et havi átlagban 250 millióan használják. A Microsoftnál ugyanakkor úgy tervezik, hogy a jelenlegi módon is jelen lehet lenni egy találkozón, arra gondolnak, hogy a virtuális tér elfogadását, az ottani komfortérzetet javítja,
ha nem csak virtuális figurák, de hús vér, valódi emberek is részt vesznek.
Az elfogadottságnak ugyanakkor nagy akadálya lehet, hogy a viszonylag rövid megbeszélésekhez – a munkahelyi értekezletek nagy többsége azért ilyen -, az emberek nem szívesen veszik fel az egyelőre nehézkes headseteket.
(Borítókép: EyePress News / EyePress / AFP)