A pandémiára reflektálva a Pécsi Tudományegyetemmel összefogva, és a saját műhelyükben is kísérletezve hoztak létre nemcsak szép, de ebben az időszakban remekül használható kesztyűket.
Azt a visszajelzést kaptuk már a pandémia elején, hogy mennyire jó lenne, ha a kesztyűink fertőtleníthetők lennének, mert akkor nem kéne gumikesztyűt használni a vásárlóinknak a boltokban, a tömegközlekedésben, és nem keletkezne annyi hulladék.
Ezen felbuzdulva elkezdtük tesztelni, hogyan reagálnak a műhelyben lévő bőrök a kézfertőtlenítőkre, és találtunk egyet, amely remekül bírta.
Ez egy nagyon vékony, vízlepergető, magas szakítószilárdságú anyag, amit lovaglókesztyűk gyártásához használtunk eredetileg. Ma már az össztermelésünk tizenöt százalékát teszi ki az ebből készített, fertőtleníthető kesztyű, annyira népszerű lett külföldön is. Most kitaláltunk hozzá egy kasmír bélést, hogy télen melegítse is a kezet, és elegánsabban védekezhessünk a kórokozók ellen. A másik újdonságunk, az Invisible Pro pedig a Pécsi Tudományegyetemmel közös fejlesztésű bőrkesztyűnk. Ennek az a különlegessége, hogy magára a bőrfelületre kerül egy olyan réteg, amely képes közömbösíti a baktériumokat. Reméljük, hamarosan a vírusok ellen is felvehetjük a harcot a kesztyűinkkel, a kísérletek már folynak.
Hollywoodi szuperprodukcióba és sztárok kezére is varrnak – Madonna, Ryan Gosling vagy Lady Gaga szintén viseli a termékeiket. Hogy kerül például egy Harper’s Bazaar magazin fotózáson az énekes Rihannára a kesztyűjük?
Nem ugrunk el a kihívások elől. Gáspár Dóra magyar származású, Los Angelesben élő stylisttal tizenöt éve kapcsolatban állunk. Kesztyűkészítő családba született ő is, remek tervező, aki felismerte, mekkora potenciál rejtőzik a filmes produkciókban. Ma már annyi megrendelést kap, hogy nem bírja egyedül, ezért keresett meg minket. Nagy előnyünk, hogy önálló technológussal dolgozhatunk, így meg tudjuk valósítani az extrém megrendeléseket is, hiszen a műhelyünkben a műszaki és a tervezési háttér egyaránt adott.
Előfordul, hogy Dóra hajnali háromkor küldi a feladatot azzal, hogy délben már fel is kéne adnunk a szállítmányt, de tudja, hogy rugalmasak vagyunk.
Hasonló határidővel kellett legyártanunk Madonnának is harminc darabot egy piros, csonkaujjú kesztyűből. Ebben először a lemezborítójához fotózták, majd annyira tetszett neki, hogy a turnéja minden estéjén viselni akarta.
A kesztyűvel, mint kiegészítővel komolyan számolnak a stylistok?
Igen, például azért is, mert ahogy a sztárok öregszenek, a dekoltázsuk és a kezük árulkodik a leginkább a korukról. Rihannánál ez még nem merül fel, ő viszont nagyon szeret fürdőruhaszerű szettekben megjelenni, amelyekhez a hosszú kesztyűk kifejezetten illenek. Szerintem ezek a következő öt évben amúgy is vissza fognak térni a divatba.
A „pécsi kesztyű” ma már egy védjegy, ki használhatja?
Olyan cégek, amelyek a hagyományos technológia szerint gyártanak, ellenőrzött beszállítóktól vásárolják az alapanyagot, és tiszta gazdasági környezetben működnek.
A munkánk esszenciája a kézi szabászat, illetve az az alkotói gondosság, amely nem automatizálható. A szabász művészként foglalkozik az alapanyaggal, hiszen minden bőr más és más. Változhat annak függvényében, mennyi vizet ivott, milyen füvet legelt az az állat, megcsípte-e egy bogár, megkarcolta-e egy faág: ez mind nyomot hagy. A szabász abból dolgozik, amit alapanyagként kap, viszont a kész kesztyűnek hibátlannak kell lennie.
Így a gyártás során nagyon sok hulladék keletkezik?
Nem. A kesztyűben az a jó, hogy sok apró részből áll össze. A felső rész és a tenyér egy egység, de a hüvelykujj, az ujjközök különálló csíkok, ahogy a rátétek, díszek, mandzsetták ugyancsak. Ügyes elhelyezéssel, illesztéssel a lehető legkevesebb hulladék képződik.
Az alapanyagot ugyanonnan szerzik be, mint a szülei, amikor elindították a vállalkozást?
Igen, mi az olasz forrásokra esküszünk. A nagy öregektől már gyerekként azt tanultuk, hogy a pécsi kesztyű attól olyan puha, mert a nápolyi sós levegőn szárad a bőr. Amikor a pécsi kesztyűgyár az államosítás után tönkrement, az árubeszerzőként dolgozó édesapámat és a varrónő édesanyámat is elbocsátották. Egy baráti párral, volt kollégáikkal összeállva, a végkielégítéseiket befektetve vágtak bele a cégalapításba, hiszen ehhez értettek, ezt szerették volna folytatni. A bátyámmal a műhelyben nőttünk fel.
Egyértelmű volt, hogy önök is a családi vállalkozásban fognak dolgozni?
Egyáltalán nem, mégis így hozta az élet. A bátyámhoz tartozik a gyártás, hozzám pedig a marketing, a kereskedelem és a beszerzés – nagyon jól kiegészítjük egymást.
A húsz éves lányom – az egyetem mellett – a social media-felületeinket kezeli, így ő már a harmadik generáció képviselője a cégben.
Melyek a legtrendibb bőrkesztyűk idén télen?
A zöld és a nude árnyalatai, illetve a kockás is tartja magát, de nálunk úgy ötven szín megtalálható. Ma már két üzletágunk van: az egyik a Pécsi Gloves International, ami a bérgyártással foglalkozik, a másik pedig a Karma Pécsi Kesztyű, ez a saját márkánk. Előbbi a nyári szezonban köti le a kapacitásainkat, utóbbi pedig az iparban „holtidőszaknak” számító hónapokban ad munkát a csapatunknak.
Egy kesztyű elkészítéséhez kilenc-tíz ember szükséges – a munkaerőhiánnyal küzdenek?
A kézi munkát végző kollegáink átlagéletkora közelít a nyugdíjkorhatárhoz. Jellemzően a nyugdíjasok visszadolgoznak nálunk, mert szeretik a munkájukat, és mi meg is adjuk számukra ezt a lehetőséget, amíg csak élnének vele. Nagyon nehéz ma olyan fiatalokat találni, akiknek az alkotás öröme mond valamit, úgyhogy komolyan foglalkozunk az utánpótlásképzéssel. Baranya megyében három-négy műszakban gyári munkával jól lehet keresni, de ha egy nőnek családja lesz, ez már nem biztos, hogy megfelelő számára. Mi családbarát munkahely vagyunk, nagyon odafigyelünk arra, hogy a munkatársak önmaguk oszthassák be a munkaóráikat, akár otthonról is dolgozhassanak, és segítünk megoldani a nyári szünetet. A
családi vállalkozás kifejezés nálunk mind a harmincöt főre vonatkozik,
mert – ahogy a szüleinktől tanultuk – ezzel a gárdával harminc-negyven évig szeretnénk számolni. Az etikus foglalkoztatás egyébként a nemzetközi partnereink szemében is lényegi kérdés. Most például azon dolgozunk, hogy felajánlhassuk nekik, hogy ha egy vevőnk mondjuk Svédországból éppen Pécs fele utazik, egy regisztráció után betérhessen hozzánk, és megnézhesse, hol készülnek a termékeink. Szívesen kinyitjuk a műhely ajtaját a vásárlók előtt, erre egyre nagyobb az igény.
A teljes cikk a Figyelő hetilap november 11-én publikált számában olvasható.
(Borítókép: A Hornicz-család Fotó: Karma Pécsi Kesztyű)