Nagy népszerűségre tettek szert hazánkban azok a készülékek, amelyekkel a tavaszi/nyári hűtési időszakot követően télen teljes értékűen lehet fűteni. A szakemberek szerint a klímával való fűtés az elmúlt években egyre népszerűbbé vált, azonban ebben a trendben a tavalyi évben jött el az igazi áttörés. Ez a megoldás nagyon költséghatékony, főleg olyan lakóházak esetében, ahol a fűtéskorszerűsítés nagyobb beruházást igényelne, ugyanis ezzel a kisebb költségvetésű beruházással jelentős energiamegtakarítás érhető el a családok számára is.
Kozák Tamás, a Panasonic Marketing Europe GmbH Heating&Ventilation Air-conditioning divíziójának vezetője szerint a roham már 2021-ben elkezdődött annak köszönhetően, hogy az Euróipai Unió elkezdte fokozottan támogatni a megújuló zöld támogatásokat, és ehhez kapcsolódóan a legtöbb európai országban az erre épülő megfelelő támogatási rendszer továbbra is fennáll. A másik jelentős tényező, ami ezt befolyásolta, az a ma is fennálló orosz-ukrán háború, ami a dekarbonizációs folyamatot szintén nagyon felgyorsította.
Az elmúlt egy évben a két évvel ezelőtti, tehát a 2020-as évhez képest a piac összességében a duplájára nőtt.
A szakember szerint fontos azt is megjegyezni, hogy amennyiben valaki a komfortérzet növelése vagy éppen a levegőminőség javítása érdekében szeretne klímaberendezést vásárolni, annak nem érdemes a bizonytalan állami támogatásra vagy éppen a kánikulára várni. Június elején egészen biztosan ismét nagyobb rohamra lehet majd számítani, és bár termékből elegendő lesz a kereslet kielégítéséhez, a szakemberekre valószínűleg várni kell majd. – Az online reprezentatív felmérésünk során kiderült, hogy a válaszadók csaknem 40 százaléka tervez légkondicionálót, és a levegő-víz hőszivattyúk iránt is 20 százalékuk érdeklődik – tette hozzá a szakértő.
Kozák Tamás jelezte, minden évben tapasztalható, hogy az emberek az utolsó pillanatban kapnak a fejükhöz, amikor beköszönt a kánikula. Ez egyrészt a klímaberendezések ellenőrzésénél okozhat bonyodalma, másrészt, ha valaki új készüléket szeretett volna vásárolni, az elmúlt években tapasztalhatta, hogy sok esetben annak megérkezése majd beszereltetése is jelentős várakozással járt együtt.
Mucsányi Béla, az Alfasonic Kft. kereskedelmi vezetője szerint a különböző támogatási programoknak köszönhetően sokan preferálták a nagyobb értékű, hatékonyabb légkondicionáló berendezéseket. A teljesítmény mellett pedig a design, illetve a levegőminőség javítása is elsődleges szemponttá vált.
– A Covid-világjárvány hatása is befolyásolta a vásárlók döntését, hiszen ezt követően kezdtek el egyre többen tudatosan odafigyelni a személyes környezetük fokozott fertőtlenítésére és minőségének emelésére – jegyezte meg Mucsányi Béla, majd hozzátette: az idén előreláthatólag nem kell attól tartani, hogy nem lesz elegendő légkondicionáló berendezés a piacon.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: Shutterstock)