A Jaguar szerint rosszabbodik a csiphiány, ami akár a szállítások 50 százalékos mérséklődését is okozhatja a második félévben. A Mercedes-Benz pedig arról számolt be, hogy a második negyedéves növekedést fogta vissza a félvezetők hiánya.
A félvezetők december óta tartó szűkössége, ami akár 110 milliárd dollárral is csökkentheti az autógyárak forgalmát,
a Jaguar szerint a korábban tervezetthez képest akár 50 százalékkal is visszafoghatja a második félévi szállításokat
– írta a Bloomberg.
A VG.hu szemléje kiemelte: a Jaguar Land Rover indiai anyavállalata, a Tata Motors részvényei a hírek hatására 10 százalékot vesztettek értékükből a mumbai-i tőzsdén, ami ott a legnagyobb napon belüli esés az elmúlt három hónapban.
A Mercedes-Benz is arról számolt be közleményében, hogy a csiphiány jelentősen visszafogta a termelést, hiába a kereslet 27 százalékos megugrása. A német luxusautó-gyártó szerint a félvezetők hiánya különösen érzékelhető volt az elmúlt hónapban és arra számítanak, hogy a helyzet következő két negyedévben is fennmarad.
A páros így csatlakozik az eladási várakozásokat korábban megvágó legnagyobb kínai autógyártó SAIC Motorhoz, ami 500 ezer autóval csökkentette első féléves célját hétfőn.
A Nissan, a Volkswagen és a Hyundai is jelezte a problémák fennállást korábban.
Ugyanakkor a félvezetők hiánya akár pozitív is lehet az autógyárak számára, a Jaguar arról beszélt, hogy a magasabb marzsú kocsik gyártására fókuszál, míg a Ford szerint az új autók hiánya a használtautók árát hajtja fel, ami a cég hitelezési részlegének profitját növeli.
A csipek globális szűkössége miatt most az Egyesült Államok, az Európai Unió és Kína is igyekszik ezen alkatrészek gyártását ösztönözni, miután kiderült, hogy a főképpen tajvani termelés egyedisége miféle sérülékenységekhez vezet a globális ellátási láncokban.
(Borítókép: PuzzlePix/Shutterstock)