Egyre nagyobb a függés

Hírek
A magyarországi aktív munkavállalóknak több mint két százaléka dolgozik a járműgyártás területén, miközben az uniós átlag csupán egy százalék – írja a hétfői Világgazdaság.

Mintegy hétszáz járműipari vállalat működik Magyarországon, ezek összességében csaknem százezer munkavállalót foglalkoztatnak. A járműgyártás a hazai gazdaság 4-5 százalékát adja, ami viszonylag magas arány, főleg úgy, hogy ennek az értéknek nagyjából a felét a négy nagy gyártó termeli meg – mondta a Világgazdaságnak Zsótér Márton, a KPMG autóipari tanácsadója, akit annak kapcsán kérdezett a lap, hogy az elmúlt években aggasztó mérteket öltött hazánk autóipari függése.

Szerinte az iparági koncentráció mértéke jelentős, hiszen a hazai működő vállalkozásoknak csak nagyjából a 0,1 százalékát teszi ki a járműipar. Rávilágított, hogy a magyarországi aktív munkavállalóknak több mint 2 százaléka dolgozik az autóiparban, miközben az uniós átlag csupán 1 százalék.

Magyar sajátosság továbbá az is, hogy a termelés jelentős része exportra megy, tehát nagyban függünk az európai autópiac felvevőképességétől és a kontinens gyártóinak folyamatos globális piacvesztésétől – olvasható a lapban.

Suppan Gergely, a Takarékbank vezető elemzője szerint azonban kifejezetten örvendetes, hogy az utóbbi időben döntően az elektromos és önvezető autók beszállítói építenek ki kapacitásokat hazánkban. Több akkumulátorgyár épül, s ennek következtében Magyarország hosszabb távon az autóipar átalakulásának a nyertese lehet. Az elemző a Világgazdaságnak kifejtette, hogy nagyobb válság nem várható az elkövetkezendő időszakban az autóiparban, noha némileg csökkennek a globális eladások.


Dolgozók és autók az Audi Hungária győri gyárában, ahol elkezdődött az Audi TT Roadster sorozatgyártása 2014. november 5-én. (MTI Fotó: Koszticsák Szilárd)

 

Borítófotó: Gyártósor az Audi Hungária győri gyárában, ahol elkezdődött az Audi TT Roadster sorozatgyártása 2014. november 5-én. (MTI Fotó: Krizsán Csaba)

Ezek is érdekelhetnek

További híreink