Egyre gyakrabban rendelünk ételt online

Hírek H. Z. D.
A magyarok közel fele már használja bevásárlásai során az interneten elérhető szupermarketek házhoz szállítási szolgáltatásait. A legtöbb vásárló számára az teszi vonzóvá az online bevásárlást, hogy így biztosan nem kerül a kosarukba olyan termék, amelyre valójában nincs szükségük, illetve rengeteg időt is megtakarítanak ezzel. Három válaszadóból kettő szerint kifejezetten fontos, hogy az általuk megválasztott idősávban vehessék át rendeléseiket.

Életkortól és lakóhelytől függetlenül egyre többen ismerik fel az online bevásárlás előnyeit, és élnek rendszeresen ezzel a lehetőséggel – derült ki a DODO és a Tesco közös felméréséből. Az országos, reprezentatív kutatás szerint a lakosság 29 százaléka legalább havi rendszerességgel, további 15 százalék pedig évente többször házhoz szállítással vásárol élelmiszereket. Ez azt jelenti, hogy az internetező magyarok 44 százaléka már az online szupermarketek vásárlói közé tartozik. Magyarországon az online bevásárlás népszerűbb, mint Szlovákiában, ahol egy hasonló, friss kutatásii eredményei alapján 35 százalék rendelt az interneten keresztül élelmiszert az elmúlt egy évben.

használva

A legtöbb vásárló elvárja, hogy a futár az ajtóig hozza a megrendelt élelmiszereket / Fotó: Shutterstock

Érdekesség, hogy a nemek szerinti megoszlás eltérő: kismértékben, alig 6 százalékkal, de magasabb a férfi felhasználók aránya az online bevásárlók körében a nőkével szemben. Életkor szerint viszont ennél jelentősebb eltérés figyelhető meg, a webes vásárlási hajlandóság negyven felett fokozatosan csökken: míg a 18-39 év közöttiek kétharmada használja az online szupermarketeket, addig a 40-49 év közöttiek 41 százaléka, az 50-59 közöttiek harmada, a 60 felettieknek pedig mindössze 28 százaléka vásárol élelmiszereket az interneten keresztül. A településtípusok közül a vármegyeszékhelyeken a legnépszerűbb az online bevásárlás, ahol 53 százalék él ezzel a lehetőséggel. A fővárosban ennél valamivel alacsonyabb, az országos átlagot kismértékben meghaladó, vagyis 45 százalék feletti az élelmiszereket online rendelők aránya, de ez az érték a községekben is meghaladja a 41 százalékot. Az online bevásárlási hajlandóság tekintetében nincs számottevő eltérés a hazai régiók között: a Közép-Dunántúl és az Észak-Alföld mutat az országos átlagnál magasabb érdeklődést az internetes szupermarketek iránt.

A házhoz szállítás feltételei meghatározó jelentőségűek a felhasználók számára, amikor arról döntenek, mely online élelmiszerüzletnél intézik a bevásárlást. A megkérdezettek kétharmada például kifejezetten igényli, hogy előzetesen megválaszthassa a kiszállítás pontos időpontját, és hogy ebben az előre megjelölt idősávban érkezzen a futár a megrendelt termékekkel. Számukra ez az egyik legfontosabb érv az online bevásárlás mellett. Hasonlóan magas azok aránya, akik elvárják, hogy a futár az ajtóig hozza a megrendelt élelmiszereket. A vásárlók több okot is megneveztek, amelyek a bevásárlás online lebonyolítására ösztönzik őket:

  • a válaszadók több mint fele időt takarít meg ezzel
  • hasonló arányban vannak azok, akik így előzik meg, hogy előzetesen nem tervezett, szükségtelen termékek is a kosarukba kerüljenek
  • minden második vásárló az üzemanyag vagy a közlekedés költségén spórol az élelmiszerek online megrendelésén és házhoz szállításán
  • a megkérdezettek közel fele szerint az online bevásárlás stresszmentes, nyugodt körülmények között, zavartalanul tudnak így válogatni
  • minden második válaszadó könnyebben ki tudja így választani a kínálatból a legkedvezőbb ár / érték arányú termékeket

A kézbesítés preferált időpontjait vizsgálva kiderül, hogy a hét napjai közül a péntek és a szombat a legnépszerűbb a vásárlók körében, a megkérdezettek háromnegyede erre a két napra időzíti a megrendelt termékek házhoz szállítását: 37 százalékuk a pénteket, 36 százalék pedig a szombatot részesíti előnyben. Ez alapján a többség számára a hétvégi sütés-főzések, családi összejövetelek előkészítését, illetve a hétvége gondtalan nyugalmát szolgálja a nagybevásárlás kiváltása az online élelmiszerrendeléssel. Az egy napon belüli időpontok tekintetében már nagyobb a szórás, legtöbben (27 százalék) a reggel 9-11 közötti időablakot választják, de az átlagosnál azonos arányban népszerűbbek a 11-13 óra (13,7 százalék) és a 17-19 óra (13,6 százalék) közötti időablakok is.

Borítókép: Shutterstock

Ezek is érdekelhetnek

További híreink